Direct naar hoofdmenu / zoekveld
 
Print pagina

Token aanvragen

Wat is dit?

Indien je als burger gebruik wil maken van elektronische dienstverlening zoals Tax-on-Web, kan je je identificeren met je elektronische identititeitskaart (eID). Je moet dan wel een geschikte kaartlezer hebben, aangesloten op je PC of laptop. Dit is de meest eenvoudige methode. Die bevelen we ook aan*.

 

Als je geen gebruik wenst of kan maken van je elektronische identiteitskaart, kan je als alternatief een 'token' aanvragen bij de federale overheid. Dit token is een aantal beveiligingscodes die je ontvangt via mail. Samen met een gebruikersnaam en een paswoord vormt zij de toegang tot een aantal sites met elektronische dienstverlening van de overheid.

 

De stad Genk is een lokaal registratiekantoor waar je als inwoner van Genk of omliggende gemeenten dit token kan aanvragen op voorlegging van je identiteitskaart. Na aanvraag ontvang je van de overheid (Fedict) een mail met een activatielink. Je moet dan even wachten tot je van het stadsbestuur een uitnodiging krijgt om je activatiecode af te halen. Te samen met de activatielink uit de mail van Fedict en de activatiecode die je ontvangt van het stadsbestuur kan je dan een gebruikersnaam en paswoord aanmaken. Ook ontvang je daarna een mail met een aantal beveiligingscodes die te samen uw 'token" uitmaken.

 

Opgelet! De activatielink is maar twee weken geldig! Als de procedure niet op twee weken afgehandeld is moet je een nieuwe aanvraag doen.

 

* Voor het gebruik van die sites met de elektronische identiteitskaart moet je niet naar het gemeentebestuur te komen. Meer uitleg hierover vind je op de relevante site van federale overheid.

Wat kost dit?

Gratis.

Waar kan ik terecht?

Klik op de knop om het aanvraagformulier in te vullen.


Afdeling Aanbod Dienstverlening

Stadsplein  1

3600 GENK

Telefoon: 089 65 3600

burgerzaken@genk.be


Stadhuis Genk, balieplein - aanmelden aan het onthaal.