Direct naar hoofdmenu / zoekveld
 
Print pagina

Token aanvragen

Wat is dit?

Indien je als burger gebruik wil maken van elektronische dienstverlening zoals Tax-on-Web, kan je je identificeren met je elektronische identititeitskaart (eID). Je moet dan wel een geschikte kaartlezer hebben, aangesloten op je PC of laptop. Dit is de meest eenvoudige methode. Die bevelen we ook aan*.

 

Als je geen gebruik wenst of kan maken van je elektronische identiteitskaart, kan je als alternatief een 'token' aanvragen bij de federale overheid. Dit token is een kartonnen kaart ter grootte van een bankkaart met een aantal codes op. Samen met een gebruikersnaam en een paswoord vormt zij de toegang tot een aantal sites met elektronische dienstverlening van de overheid.

 

De stad Genk is een lokaal registratiekantoor waar je als inwoner van Genk of omliggende gemeenten dit token kan aanvragen op voorlegging van je identiteitskaart. Het token zelf wordt je toegezonden. De gebruikersnaam en het paswoord worden naar het stadsbestuur gestuurd waar je ze persoonlijk kan komen afhalen.

 

* Voor het gebruik van die sites met de elektronische identiteitskaart moet je niet naar het gemeentebestuur te komen. Meer uitleg hierover vind je op de relevante site van federale overheid.

Wat kost dit?

Gratis.

Waar kan ik terecht?



Afdeling Aanbod Dienstverlening

Stadsplein  1

3600 GENK

Telefoon: 089 65 3600

burgerzaken@genk.be


Stadhuis Genk, balieplein - aanmelden aan het onthaal.