5x opvoeden in coronatijd

Gepubliceerd op vrijdag 8 mei 2020 9.49 u.
Van 16 tot 23 mei is het 'De week van de opvoeding'. Normaal is dat een hoogtepunt in de werking van de Opvoedingswinkel in Campus O³ met veel activiteiten. Dat kan nu even niet, maar je kan er wel nog steeds terecht met opvoedingsvragen. Dit zijn enkele tips om het nog even vol te houden.

1. PRATEN OVER GEVOELENS

Je kinderen hebben voelsprieten. Spanning, stress, … ze merken dat er iets aan de hand is, hoe jong ook. Praat er over. Dit kan je helpen:

  • Benoem wat je ziet: “ik zie dat je het moeilijk hebt, boos bent, ...”
  • Geef (h)erkenning: “ik snap dat wel, dat is normaal, ik heb dat soms ook.”
  • Toon begrip: “ik begrijp dat het begint te wegen, want het duurt nu al lang, hé.”
  • Blijf eerlijk: “ik weet niet wanneer je al je vrienden echt kan terugzien.”

2. PUBERS WILLEN NIET ALTIJD BIJ JOU ZIJN

Voor pubers is deze situatie nog moeilijker: ze hebben nood aan contacten met vrienden en willen niet voortdurend bij hun ouders zijn. Niet iedereen kan al terug naar school. En ze kunnen ook nog niet naar hun sportclub, naar de bioscoop of zomaar rondhangen met hun vrienden. Wat zeg je hen?

  • Blijf in relatie treden en contact houden: “hoe voel je je?”
  • Blijf praten over de noodzaak van de maatregelen: “we doen het voor elkaar."
  • Spreek hen aan op hun verantwoordelijkheid: “jij kan helpen.”
  • Geef perspectief: "het is tijdelijk, we zetten stappen vooruit.”

3. THUISWERKEN EN THUIS ZIJN

Je huis is al een tijdje de werkplek, de school, de ontspanningsruimte … En dat zorgt soms voor zorgen en spanningen in het gezin. Soms krijg je de indruk dat je geen enkele rol optimaal kan opnemen, ook dit is normaal en hoort erbij: dit is een zeer onnatuurlijke situatie en we zijn het niet gewoon. Daarnaast heeft niet iedereen de ruimte om elke rol in een andere kamer een plek te geven en lijkt alles door elkaar te lopen. Dit zorgt voor heel wat uitdagingen. Concrete tips kan je vinden op de website van de opvoedingswinkel. 

4. WAT MET BEELDSCHERMTIJD?

Meer beeldschermtijd is begrijpelijk. Het is nodig voor de school, maar ook als ontspanning en om sociaal contact te onderhouden. Je moet dus afspraken maken:

  • Ook deze extra tijd is tijdelijk. Als het gewone leven terug wat “normaler” wordt, zijn er terug andere afspraken.
  • Zorg voor afwisseling met andere activiteiten.
  • Spreek over de gevaren van internet: wat mag wél, wat niet: sites, apps, spellen
  • Stem je eigen beeldschermtijd af op die van de kinderen.
  • Vermijd beeldscherm een uur voor het slapengaan.

5. DRUK OP DE PAUZEKNOP

Al weken leven we té lang, té veel, té kort op elkaar. Zeker als je in een appartement woont en geen tuin of balkon hebt. Enkel tips voor een time-out:

  • Kies de belangrijke dingen uit en maak daarover afspraken.
  • Achter elk verwijt schuilt een verlangen: waar gaat je ruzie echt over? Wat wil je echt?
  • Ga letterlijk uit elkaar als de spanningen oplopen en er niet meer gepraat, maar enkel ruziegemaakt wordt.
  • Respecteer elkaar daarin: loop de ander niet achterna om verder te ruziën.
  • Kom erop terug zodra het kan.

Een gesprek nodig?

Bel, videobel, mail, Whatsapp of chat met de Opvoedingswinkel in Campus O³! 

Neem contact op