Afwezigheidsmelding voor een woning

Ga je met verlof, word je opgenomen in het ziekenhuis of is je woning om een reden een tijdje niet bewoond? Dan kan je een afwezigheidsmelding doen. Dit kan voor een periode van maximum één maand.

Wat kan je zelf doen?

  • Vraag je buur om een oogje in het zeil te houden: om de brievenbus leeg te maken, de planten water te geven, de rolluiken op en neer te laten,... een opmerkzame buur is immers de beste beveiliging!
  • Zorg zelf voor een bewoonde indruk: laat bijvoorbeeld een lampje branden. Tip: er bestaan slimme tijdschakelaars die op onregelmatige tijdstippen een lampje doen branden.

Wat doen wij na afwezigheidsmelding?

  • De gemeenschapswachten en de wijkinspecteur doen overdag specifiek toezicht.
  • 's Nachts en in het weekend is er een algemeen toezicht door politie.
  • Je woning wordt ook opgenomen in een overzicht bij de politie. Bij onregelmatigheden zijn zij op de hoogte van je afwezigheid zodat er toch controle mogelijk is door de interventieploegen.

Na de toezichtsperiode bezorgt het Veiligheidshuis je een verslagje per e-mail.

Voor wie?

Inwoners van Genk, As, Opglabbeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren.

Procedure

Doe de melding ten laatste één week voor je vertrek.

  • Doe je dit voor het eerst?
    • Het kan online, klik op de knop 'vraag online aan' en vul je gegevens in.
    • Lukt het niet online? Kom dan even langs in het Veiligheidshuis en breng je identiteitskaart mee

 

  • Deed je al eens eerder een afwezigheidsmelding? Dan staan je gegevens al in ons systeem en kan je:
    • online een afwezigheidsmelding doen;
    • telefonisch de periode van je afwezigheid doorgeven;
    • per e-mail de periode van je afwezigheid doorgeven.

Bedrag

Gratis

Wat meebrengen

Breng je identiteitskaart mee als je naar het Veiligheidshuis komt voor je eerste afwezigheidsmelding.