Genk prijkt op Lavazzakalender 2019

Gepubliceerd op woensdag 21 november 2018 14.16 u.
Persbericht van 21 november 2019

'GOOD TO EARTH'

Het wereldberoemde Italiaanse koffiemerk Lavazza –dat uiteraard ook in heel wat Genkse horecazaken geschonken wordt- brengt elk jaar een kalender uit gesierd door 12 foto's. De kalender voor 2019 wordt gelanceerd onder het motto 'Good to earth'.
Natuur staat centraal en hij bevat foto's van kunst en groen in zes landen: Thailand, Marokko, Kenia, Zwitserland, Colombia en België. De Italiaanse fotografe Ami Vitale, onder meer werkzaam voor National Geographic, reisde naar de zes landen om er zes kunstprojecten te documenteren, alsook de omgeving waarin ze werden geplaatst.

 'REBIRTH' VAN GENK

Voor België liet Lavazza z'n oog vallen op Genk. De Italiaanse street artist Millo gebruikte in Genk de blinde gevel van het Heempark als canvas voor een werk dat hij 'Rebirth' (wedergeboorte) doopte: "An imposing mural covering an area of 63 square meters celebrates the rebirth of Genk, a former industrial and coal mining area that has hit its stride and welcomed the return of bees to the area."

(Foto: kunstenaar Millo aan het werk in Genk. Foto van Ami Vitale voor Lavazza)

INSPIRERENDE BIJEN

In het Heempark zorgden de bijen voor inspiratie. "En zo komt het dat Genk de maanden mei en juni mag sieren van de Lavazzakalender 2019. De eerste foto toont de muurschildering, in de tweede legde fotografe Vitale onze Heemparkbijen vast. Enkele jaren geleden lanceerden we een actieplan voor onze bijen, fantastisch dat onze inspanningen nu op wereldschaal worden getoond", aldus schepen Gianni Cacciatore.
"We zijn bijzonder trots dat Genk één van de zes plaatsen wereldwijd is die mogen figureren in deze kalender", vult burgemeester Wim Dries aan. "De kunstenaar en de fotograaf hebben heel goed onze uitdagingen weten te capteren. Wij zijn immers inderdaad een stad die zichzelf al enkele keren heeft moeten heruitvinden, dus dat idee van wedergeboorte klopt. En we kiezen ook voor een duurzame toekomst. We zijn een groene stad met ruimte voor mens en natuur en daar werken we elke dag aan."

(Foto: de Heemparkbijen. Foto van Ami Vitale voor Lavazza)