Koen De Preter - Solo Night - C-TAKT

Solo Night vervangt de eerder aangekondigde dansvoorstelling TENDER ME.

Solo Night is een samengesteld programma gecureerd door choreograaf Koen De Preter.

De avond bestaat uit vier korte solovoorstellingen. 

Twee van de hand van Koen De Preter zelf plus twee van geaffilieerde artiesten met wie hij ooit samen op de planken stond: Maria Ibarretxe en Alphea Pouget.

 

LES MOTS
Let Mots is de herwerking van de solovoorstelling Les mots ... toujours les mots bien sûr, gecreëerd in 2004 voor Jong Bloed (Kortrijk) en Prefab (Leuven). Het is een verstilde performance op muziek van Leo Ferré, een werk van introversie. Minimalistische bewegingen en explosieve momenten wisselen elkaar af.
De voorstelling werd door het festival Theater aan Zee in 2004 geselecteerd voor de International Young Makers Marathon en was te zien in Oostende, Bilbao, Edinburgh, Lissabon, Parijs en Amsterdam.
“Dans om haar fotografische poëzie. Ferré om zijn gevecht tussen ‘noir et blanc’; om zijn in-vraagstelling van zijn eigen medium: woorden. Zoals ik wil dansen, maar stilstaan mooier vind.”

 

Dans en concept Koen De Preter
Muziek ‘Il n’y a plus rien’ van Léo Ferré (live à Montreux ’73)
Met ondersteuning van fABULEUS (Leuven)

 

BLADE RACER
Na de groepsvoorstelling To Belong (2006) is dit de tweede samenwerking van Koen De Preter met Theater Stap. Blade Racer werd gecreëerd in het kader van Het Kraakpand, een festivalconcept van Theater Stap, waarin mensen met een mentale beperking centraal staan.
Blade Racer is een concert-performance en een danssolo in één. Van, voor en met Peter Janssens. Ongelooflijke Peter. Als een master of ceremony neemt hij je mee in zijn wereld en de daarbij horende soundscore. De titel verwijst naar één van de geluiden van de synthesiser die hij bespeelt. Hij performt met een gezonde dosis zelfrelativatie en humor. Zijn alter ego weet je
telkens weer te bedwelmen. Hij danst in het moment. Hij reikt de hand.
 

Choreografie Koen De Preter
Dans Peter Janssens
Muziek Koen De Preter & Peter Janssens
Productie Theater Stap (Turnhout)

 


RIEN
Toen Koen De Preter Alphea Pougets solo Rien zag op het festival Les Inattendus in Frankrijk, was hij meteen verkocht. In 2012 maakte hij de internationaal succesvolle voorstelling J o u r n e y, een duet dat hij samen met haar danstte.
De solo Rien is een dans op de muziek van ‘La jeune fille et la mort’ van Schubert. De geboorte van beweging leeft voort dankzij het ritme van een andere adem, een langzame dans die de perceptie laat verdwalen naar een innerlijke wereld vol precisie en schoonheid.

 

Choreografie en dans Alphea Pouget
Muziek ‘La jeune fille et la mort’ van Schubert

 

CHOREOGRAPHIC STUDY ABOUT THE END OF THINGS
Maria Ibarretxe is een all-round kunstenares en feministe. Haar werk situeert zich tussen choreografie, beeldende kunst, film, muziek en theater. Samen met Koen De Preter creëerde ze We dance to forget (fABULEUS 2007) en While things can change (Circuit X 2011).
Choreographic study about the end of things is een langlopend researchproject en choreografische installatie-performance die het publiek uitnodigt in een intiem landschap. Maria Ibarretxe vraagt zich af hoe we eindige gebeurtenissen in ons leven en vergankelijkheid verwerken. In dit project wordt een ruimte gecreëerd voor kwetsbaarheid, aarzeling en verandering. Als onderdeel van haar onderzoek richt Ibarretxe haar aandacht op Koreaanse en Japanse begrafenisrituelen en deed ze
research naar de concepten van Wabi-sabi en Ichi-go ichi-e.


Concept en performance Maria Ibarretxe
Met ondersteuning van Bilbaoarte (Bilbao), SeMa Nanji Recidency (Seoul), Tenjinyama Art
Studio (Sapporo)

Praktische informatie

Wanneer

Prijs

€ 15,00
Basistarief: 15.00 €;-26: 10.00 €;Abonnement: 12.00 €

Waar

C-mine cultuurcentrum

Informatie

Organisatie

C-mine cultuurcentrum

Filter op categorie