Bára Sigfúsdóttir & Tinne Ottesen FLÖKT - a flickering flow - C-TAKT

De Ijslandse choreografe en danseres maakt samen met een muzikant en kunstenares een voorstelling/installatie waarin het publiek plaatsneemt en geconfronteerd wordt met de heersende machten zoals zuurstof, zwaartekracht en tijd. 

FLÖKT – a flickering flow is een verkenningstocht waarbij de band tussen ons lichaam en de wereld die ons omringt centraal staat. Deze dansperformance vertrekt vanuit het idee dat de natuur niet enkel buiten ons bestaat, maar dat we ze ook vanuit ons lichaam kunnen voelen en ervaren. Als kijker kom je onder een witte zijden koepel terecht. Een omgeving die in een continue staat van transitie verkeert, maar waar ook de nabijheid van dingen, lichamen, de ruimte, het geluid, het licht etc. je manier van waarnemen beïnvloedt. De overrompelende aanwezigheid van een omgeving die je letterlijk inkapselt overheerst. Samen met de makers zit je in een trip doorheen een poëtische miniatuur van onze wereld - waarin alles onderling verbonden lijkt.

In FLÖKT bundelt choreografe en danseres Bára Sigfúsdóttir haar krachten met beeldend kunstenaar Tinna Ottesen, componist Eivind Lønning en lichtontwerper Jan Fedinger. Dansers Aëla Labbé en Meri Pajunpää vervoegen Sigfúsdóttir op scène.

FLÖKT is een deels zichtbare en deels onzichtbare dans tussen lichamen, materialen, geluid, ruimte en sferen. Een samenkomen voortgestuwd door de fascinatie voor het moment waarop een lichaam zich overgeeft aan zijn of haar omgeving. Het stuk verkent dat wat nakend is in een steeds veranderende wereld. Met als poëtische hamvraag: kunnen we een dansvoorstelling op eenzelfde manier beleven als een waterval?

In THE LOVER (2015) onderzocht ze eerder al de band tussen mens en natuur. In deze voorstelling ontwikkelde Sigfúsdóttir een geheel eigen bewegingstaal die op associatieve wijze een resem vragen oproept. Wat is menselijk? Wat is dierlijk? Wat is natuur? Wat is door de mens gemaakt en wat organisch? THE LOVER zette de toeschouwer ertoe aan om na te denken over zijn of haar eigen relatie met de natuur. FLÖKT – a flickering flow is in veel opzichten een vervolg waarin de maker zich o.a. laat inspireren door de IJslandse milieufilosofen Guðbjörg R. Jóhannesdóttir & Sigridur Thorgeirsdottir.

 

Biografie

Bára Sigfúsdóttir (°1984, IJsland) is een danseres en choreografe die hedendaagse dans studeerde aan de Icelandic Academy of Arts, de Amsterdam school of the Arts en P.A.R.T.S. in Brussel. Als performer heeft Bára onder meer samengewerkt met het dansgezelschap Or and Oran, Compagnie 3637, Miet Warlop (vervanging in Springville), Quan Bui Ngoc, Iris Bouche & Kobe Proesmans (HETPALEIS), Aëla Labbé en Janne-Camilla Lyster. Vandaag focust Bára vooral op haar eigen choreografische werk.

 

Bára neemt het improvisatieproces als beginpunt van waaruit zij muzikaal, meerlagig choreografisch materiaal ontwikkelt. Ze legt sterk de nadruk op het isoleren van lichaamsdelen, waarop ze verschillende ritmes toepast. De beweging die ze creëert, blijft veranderen en zich ontvouwen, een veelheid aan concepten en referenties genererend. Verweven met deze aanpak is er Bára’s focus op het menselijk lichaam en het bestaan daarvan in de maatschappij. De plaats van het individu in relatie tot de andere, de maatschappij en de natuur zijn terugkerende thema’s in haar werk. Door diverse benaderingen streeft ze naar een directe maar poëtische communicatie met het publiek, met het oog op reflectie op zowel hedendaagse als eeuwige vragen zoals onze relatie met de natuur, onze band met het verleden en onze plaats in het heden. Bára creëert persoonlijk, visueel en fantasierijk werk dat een heel uiteenlopend publiek bereikt.

 

Haar eerste soloperformance, On the other side of a sand dune, dateert van 2012. Hiervoor vond Bára inspiratie in de traditionele, IJslandse vertelkunst en in herinneringen van oude IJslandse vrouwen. Gebaseerd op dat materiaal gaf zij een impressie van de evolutie van de mensheid in de afgelopen eeuw. THE LOVER (2015) werd haar tweede solo. Voor dit werk koos ze de complexe relatie tussen de mens en de natuur als onderwerp. De scenografie werd een gelijkwaardige hoofdrolspeler in het verhaal op de scène. On the other side of a sand duneen THE LOVER werden opgevoerd op nationale en internationale locaties en festivals, zoals Reykjavík Dance festival 2013, December Dance 2013, ICE HOT Oslo 2014, Performatik 2015, Theaterfestival 2015, Moving Futures 2015, Theater Aan Zee 2015 en ICE HOT Copenhagen 2016. In 2015 werd THE LOVER ook geselecteerd voor het prestigieuze Circuit X-netwerk, dat elk jaar aan vijf veelbelovende, jonge theatermakers de kans biedt om uitgebreid te toeren in Vlaanderen en Nederland. In 2019 wordt de voorstelling bekroond op de Gríman (Icelandic Performing Arts Awards), waar het de eerste prijs behaalt in de categorieën ‘dancer of the year’ en ‘choreographer of the year’. Voor TIDE (2016) werkte Bára samen met de vermaarde Noorse componist en trompettist Eivind Lønning. Zij deelden en combineerden hun onderzoek naar geïmproviseerd materiaal in relatie tot vaste compositorische structuren.

 

In 2017 creëert Bára haar nieuwe performance genaamd being, waarvoor ze samenwerkt met twee Iraanse artiesten, Masoumeh Jalalieh en SeyedAlireza Mirmohammadi. In deze performance fungeert het lichaam als poëtisch instrument en basis om de West-Europese en de Iraanse cultuur en maatschappij met elkaar in dialoog te brengen. De première van being vond plaats in CAMPO in Gent op 26 en 27 oktober 2017. Bára werkt momenteel toe naar de première van FLÖKT – a flickering flow (februari 2020), waarvoor ze samenwerkt met de IJslandse beeldend kunstenaar Tinna Ottesen.

 

Norwegian composer and musician Eivind Lønning (°1983) is one of the most prominent and active young musicians on the Nordic creative music scene, and is internationally recognized for his sensitive and highly personal sound. A sound which is not only perceived by the ears, but through the skin and whole being. His compositional material for the trumpet offers clear structures with strict framework, while allowing the freedom of improvisation within. His experience with extended playing techniques for the trumpet present a truly unique repertoire. Eivind has received several awards, including the prestigious Young Lindeman Award with Streifenjunko, the Norwegian Grammy in the categories contemporary music with Christian Wallumrød (2014), and jazz music with Marius Neset/Trondheim Jazz Orchestra (2015), as well as being nominated for the Nordic music awards twice.

Tinna Ottesen (°1980) is a spatial storyteller that works with the narrative elements of space within the fields of visual art, design, theatre, dance, performance and film. She has for the last couple of years, worked specifically with lightweight, immersible portable & site specific scenographies. Tinna resides in Iceland. She studied at a.pass in Brussels 2015-16, and lived and studied in Copenhagen 2001-2010.


Credits

CONCEPT  Bára Sigfúsdóttir en Tinna Ottesen

CHOREOGRAFIE  Bára Sigfúsdóttir

SCENOGRAFIE  Tinna Ottesen

DANS Bára Sigfúsdóttir, Meri Pajunpää en Aëla Labbé

CREATIE EN UITVOERING MUZIEK    Eivind Lønning

LICHTONTWERP Jan Fedinger

INTERNATIONALE SPREIDING A Propic – Line Rousseau en Marion Gauvent

PRODUCTIE GRIP

COPRODUCTIE  kunstencentrum nona (Mechelen, BE), C-TAKT (Limburg, BE), Workspacebrussels (BE), Rosendal Teater (Trondheim, NO), Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond (Amsterdam, NL), DansBrabant (Tilburg, NL)

MET DE STEUN VAN DansiT Trondheim (NO), Vooruit (Gent, BE), Dansens Hus Stockholm (SE), Bora Bora (Aarhus, DK)

MET DE FINANCIËLE STEUN VAN de Vlaamse Overheid, the Icelandic Ministry of Culture and Education, The Nordic Culture Fund, Nordic Culture Point, Arts Council Norway en the Creative Europe Programme of the European Union

MET DANK AAN Eva Vrieling

 

 

 

(c) Aëla Labbé

Praktische informatie

Wanneer

Prijs

€ 15,00
Basistarief: 15.00 €;-26: 10.00 €;Abonnement: 12.00 €

Waar

C-mine cultuurcentrum

Informatie

Organisatie

C-mine cultuurcentrum

Filter op categorie