Assistentiedienst B for you

Faciliteiten voor personen met beperkte mobiliteit

Traditiegetrouw ga ik ieder jaar een weekje naar zee met onze familie, dit jaar met mijn drie kinderen Annemie, Marleen en Peter, samen met de twee jongste kleinkinderen. De uitnodiging voor een diamanten bruiloft, waarvan het feest net in deze periode viel, maakte dat ik twee dagen eerder naar huis moest gaan en aangewezen was op de trein.

Ria Geurts: 'Het stappen gaat me wat moeilijk, vooral trappen vormen voor mij een grote hindernis, daarom had onze Peter voor mij assistentie aangevraagd. Deze aanvraag moet wel minstens 24 uur op voorhand gebeuren, online of telefonisch .Ik kreeg even later ook een bevestigingsmail waarin alle inlichtingen stonden die Peter had doorgegeven, zoals: welke hulp ik gevraagd had (in mijn geval was dat “beperkt mobiel, zonder rolstoel), welke treinen ik zou nemen en het uur van vertrek en aankomst.'

'Peter had me zo een 20 minuten voor vertrek tot op mijn plaats in de trein gebracht. Daarna verwittigde hij de treinconducteur dat de persoon die assistentie had aangevraagd, aanwezig was. De conducteur is nog even iets komen zeggen om vervolgens Leuven te verwittigen in welke wagon ik zat. In Leuven station stond er al een mevrouw in geel pak op mij te wachten. Ze plaatste een rode staaflamp aan de zijkant van de treindeur en kwam de wagon binnen. Ze hielp me uit de zetel en begeleidde me naar de uitgang. Aan haar arm werd ik veilig naar de bank gebracht waar ik moest wachten op mijn aansluiting naar Hasselt. In Leuven was de lift buiten dienst, maar ze hadden het zo kunnen regelen dat de trein die ik moest nemen, op hetzelfde perron zou aankomen. Er was wel enige vertraging, misschien doordat de trein een ander spoor moest nemen om aan de andere kant van het perron aan te komen. Al die tijd bleef de assistente bij me. Toen haar schift gedaan was, is er nog iemand anders haar komen aflossen. Ze lieten mij nooit alleen. Nadat ik in Leuven veilig op de trein gebracht was, werd het station van Hasselt verwittigd. Ook hier stond er iemand aan de treindeur klaar om mij op te vangen en veilig aan de arm naar buiten te begeleiden.'

De NMBS heeft een assistentiedienst “B for you” en “Faciliteiten voor personen met beperkte mobiliteit.”¬†Onder faciliteiten wordt verstaan: een mobiele laadbrug, het gebruik van een goederenlift, mobiele oprijhellingen, kortom alles wat kan helpen om veilig van de trein gebruik te kunnen maken.

Voor wie?

Voor alle personen met beperkte mobiliteit die problemen ondervinden om zich zelfstandig per trein te verplaatsen.

Hoe hiervan gebruik maken?

Telefonisch: voor een verplaatsing in België kan je tot 24 uur op voorhand bellen naar het Contact Center op het nummer: 02/5282828, dagelijks te bereiken tussen 7u en 21u30. Telefonisch geef je al de gevraagde inlichtingen door. Voor een internationaal traject met vertrek of bestemming een Belgisch station moet de assistentie 48 uur op voorhand aangevraagd worden.

Wil je online assistentie aanvragen dan kan dat op www.belgiantrain.be¬†, klik de rubriek “klantendienst” aan, “Dienstverlening voor personen met beperkte mobiliteit”. Daar krijg je een formulier waar je alle nodige gegevens kan invullen. Achteraf krijg je nog een bevestigingsmail, waardoor je zeker bent dat er hulp zal zijn voor jou.

Op dezelfde website vind je ook brochures die je kan downloaden of online lezen : “Gids voor personen met beperkte mobiliteit”, “Gids voor slechtzienden” en “Meer info over assistentiediensten en faciliteiten voor personen met beperkte mobiliteit”.