Deelnemers blikken tevreden terug op de opleiding medioren- en seniorenconsulent

Gepubliceerd op dinsdag 13 augustus 2019 12.08 u.

In april en mei volgden niet minder dan 25 senioren en 17 medioren een gratis opleiding tot consulent. Tijdens de opleiding leerden senioren en medioren hoe ze elkaar, hun buren en familieleden beter wegwijs kunnen maken in onze Genkse samenleving. Op het programma stonden onder meer een sessie over financiële en sociale voordelen, de dienstencentra, wonen in Genk, vrijwilligerswerk en voegtijdige zorgplanning. Op 15 juni werden alle deelnemers uitgenodigd voor een busrit door onze stad en kregen ze hun diploma.

 

Denise Wouters en Peter Ledwon volgden de opleiding seniorenconsulent, Johny Vierendeels en Mita Geurts de opleiding mediorenconsulent. We vroegen hun hoe de cursus is meegevallen.

 

SENIORENCONSULENTEN

Waarom hebben jullie aan de opleiding deelgenomen?

Denise: Ik ben me er bewust van hoe weinig sommige mensen weten over hun rechten. De cursus leek me een ideaal middel om zelf het een en ander te leren over premies en financiële tegemoetkomingen.

Peter: Als lid van de seniorenbond Carpe Diem ben ik graag op de hoogte van wat de stad precies aanbiedt. Ik hoopte dankzij de cursus een gestructureerd totaalbeeld te krijgen van dat aanbod.

 

Zijn jullie verwachtingen ingelost?

Peter: Ik durf zeggen dat de opleiding mij geboden heeft wat ik hoopte. Meer zelfs: ik heb het gevoel dat ik nu onze leden kan informeren over heel diverse onderwerpen.

Denise: Dit is de tweede keer dat ik de opleiding volgde. Ik wist wat ik mocht verwachten. Maar de wetgever zit niet stil: voortdurend veranderen reglementen en komen er nieuwe bij. Ik vond het zeker de moeite om er opnieuw bij te zijn.

 

Welk opleidingsonderdeel vonden jullie het interessantst?

Peter: Vooral de groepssessie over communicatie is me bijgebleven. Er werd overtuigend op gewezen hoe belangrijk communicatie is. Er is niet veel voor nodig om elkaar verkeerd te begrijpen. Ook kregen we een korte toelichting over de website. Die vind ik erg gebruiksvriendelijk en volledig. De frisse lay-out verdient een pluim. Voorts waren de bezoeken aan de dienstencentra heel boeiend. In het dienstencentrum van Kolderbos was ik nooit eerder geweest. Dat herinnerde mij eraan hoe snel je je opsluit in je eigen kleine kring.

Denise: Het deel rond euthanasie heeft me erg aangestaan. Er werd dieper ingegaan op de wettelijke mogelijkheden en de wijzigingen die er zitten aan te komen. Heel leerrijk!

 

Hoe zou je een twijfelaar overtuigen zeker deel te nemen aan een volgende opleiding?

Denise: Iedereen kent ze: de indianenverhalen waarmee mensen je om de oren slaan. Deze cursus heldert veel op en maakt je sterk genoeg om de verstrekte info uit te dragen. Net zoals veel mensen wil ik zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar dat betekent dat je op zeker moment veel hulp en ondersteuning moet krijgen. Daar houd je maar beter rekening mee wanneer je nog vitaal en krachtig bent. In deze opleiding word je goed op de toekomst voorbereid.

Peter: Ten eerste drukt de opleiding je met de neus op de feiten: alles begint bij goede communicatie. Daarnaast krijg je een zicht op de bijzonder veelzijdige activiteiten die de stad organiseert en de sociale voordelen waar mensen recht op kunnen hebben. Als je ons met andere steden vergelijkt, moet je vaststellen dat Genk echt heel bedrijvig is.

 

MEDIORENCONSULENTEN

Waarom hebben jullie aan de opleiding deelgenomen?

Mita: Als sociaal voelende Genkenaar die actief is binnen drie verenigingen vond ik het een must om aan deze cursus deel te nemen. Ik hoopte een beter zicht te krijgen op wat er leeft in Genk en een goed beeld van het stedelijk aanbod op verschillende vlakken.

Johny: Ook bij mij speelt de zin om op de hoogte te zijn van wat er reilt en zeilt in onze stad.

 

Zijn jullie verwachtingen ingelost?

Johny: Nog tijdens de cursus heb ik mogen merken welke interessante en nuttige info erin wordt verteld. In die periode is mijn vader overleden. Dankzij de info over palliatieve zorgen begreep ik veel beter waarover ik sprak met de dokter. Dankzij hetgeen ik had vernomen, wist ik hoe ik ervoor kon zorgen dat hij niet hoefde af te zien. Een pijnpomp heeft hem veel lijden bespaard.

Mita: Ik ben blij te mogen stellen dat ik de mensen van de verenigingen waar ik lid van ben beter kan doorverwijzen voor kwalitatieve dienstverlening. Heel aangenaam waren ook de sociale contacten met de andere vrijwilligers. Ook daar heb ik heel wat door bijgeleerd.

 

Welk opleidingsonderdeel vonden jullie het interessantst?

Mita: De toelichting over wonen heeft mij het meest geboeid, maar ook in de opleidingsmomenten over vrijwilligerswerk en sociale voordelen zaten interessante punten. Eigenlijk vormde de opleiding één samenhangend geheel dat mij sterker heeft gemaakt en veel nieuwe inzichten bijbracht voor onderhoudende lezingen bij mijn verenigingen. Ook de link naar het Sociaal Huis vond ik zeer nuttig.

Johny: Het onderdeel over jongdementie licht ik er graag uit omdat me dat onlangs ook goed van pas kwam. Ik vernam er dat er in Waterschei een centrum is voor mensen met jongdementie. Toen ik met een dame aan de praat was geraakt over dat onderwerp kon ik haar daar naar doorverwijzen.

 

Hoe zou je een twijfelaar overtuigen zeker deel te nemen aan een volgende opleiding?

Johny: Tegenwoordig krijg ik sterk de indruk dat het bij veel mensen ieder voor zich is. Almaar minder mensen praten met elkaar en vangen dus weinig nieuws op. Bij heel wat oudere mensen van wie ik de tuin onderhoud, merk ik dat ze echt niet goed op de hoogte zijn van sociale en andere voorzieningen. Deze cursus kan je helpen dat probleem te verminderen.

Mita: Deze opleiding schept vooral veel duidelijkheid: je krijgt een heldere uitleg over tal van reglementen en een goede kijk op een complex geheel. Bovendien zitten er heel wat boeiende elementen in waar je misschien zelf niet altijd bij stilstaat, zoals het deel over valpreventie.