'Doe es Genk' kaart zorgt voor meer dan 3 miljoen euro omzet in 11 maanden

Gepubliceerd op vrijdag 15 oktober 2021 13.29 u.
Perbericht van 15 oktober 2021

Bijna een jaar na lancering van de ‘Doe es Genk’ kaart kijkt stad Genk terug op een succesvol verhaal. In minder dan elf maanden registreerde de afdeling Economie meer dan 140.000 transacties, wat goed is voor meer dan 3 miljoen euro omzet voor de handelaars in Genk.

Corona relance plan

Stad Genk maakte van de lancering van de nieuwe geschenkkaart gebruik om een belangrijk deel uit het Genks corona relance plan te realiseren, namelijk de lokale economie en de Genkse gezinnen financieel ondersteunen in de coronacrisis. Iedere inwoner van Genk ontving van de Stad midden november 2020 een gepersonaliseerde ‘Doe es Genk’ kaart met daarop 45 euro. Te besteden bij de Genkse handel en horeca. Voor deze actie trok de stad 3 miljoen euro uit.

Ruim 400 handelaars, horecaondernemers en dienstverleners schreven zich in om de ‘Doe es Genk’ kaart te kunnen ontwaarden. “Voor ons is de ‘Doe es Genk’ kaart een schitterend instrument om de lokale economie te ondersteunen. Bij Wara krijgen we deze geschenkkaarten dagelijks aangeboden. De afhandeling aan de kassa’s verloopt heel vlot en de uitbetaling van de geïnde bedragen volgt binnen de week. We hebben hier haast geen omkijken naar” zegt Olivier Strauven, eigenaar van Wara Genk.

Resterende bedrag

Met de verkoop van ruim 9.000 nieuwe ‘Doe es Genk’ kaarten voor een bedrag van 385.000 euro hoopt de stad op een recordverkoop in 2021. “Stad Genk heeft steeds voorop gesteld dat het volledige bedrag van 3 miljoen euro in de lokale economie terecht moest komen” stelt Toon Vandeurzen. “Einde september bleef er nog een kleine 250.000 euro beschikbaar op de uitgegeven ‘Doe es Genk’ kaarten.”

De stedelijke diensten hebben daarom een bijkomende actie opgezet: ‘Koop lokaal en win!’. Bij een aankoop van minimum 20 euro maakt de shopper kans om een shoptegoed te winnen van 25 euro. Dit shoptegoed kan opgebruikt worden bij een selectie van handels- en horecazaken die tijdens de coronacrisis extra hard getroffen werden.

Op deze wijze creëert de stad via het een hefboomeffect een injectie van 1.125.000 euro in de lokale economie. Hiervan gaat ruim 60% naar de lokale horeca en de contactberoepen, de resterende 40 % vloeit terug naar de andere handelszaken. “Een week na de lancering loopt deze actie als een trein” zegt schepen Vandeurzen. “Dit is hoe een stad als Genk de lokale economie effectief kan ondersteunen.”

Ideaal cadeau

De ‘Doe es Genk’ kaart is het ideale geschenk voor een verjaardag, feestje, jubileum of voor tijdens de eindejaarsperiode. Er werd ook een formule uitgewerkt om Genkse bedrijven en instellingen te stimuleren om de ‘Doe es Genk’ kaart aan te bieden aan hun medewerkers tijdens de eindejaarsperiode. Hierbij biedt de stad bij een aankoopschijf van € 250, € 500, € 1.000 of € 5.000 aan geschenkkaarten een extra ‘Doe es Genk’ kaart aan, die ingezet kan worden voor een drink of etentje met de medewerkers of het team in een Genkse horecazaak. “Op deze wijze slaan we twee vliegen in één klap”, besluit schepen Toon Vandeurzen.

Met de ‘Doe es Genk’ kaart en de bijkomende win-actie wil de stad de shoppers aansporen om lokaal te kopen en te consumeren. Schepen Vandeurzen: “We hebben een kwalitatief aanbod in Genk en sporen de mensen van en buiten Genk aan om dit aanbod zelf te komen ontdekken. Daarnaast is het belangrijk dat we tijdens de eindejaarsperiode lokaal kopen om de handelaars, die het nog steeds moeilijk hebben door de voorbije periode, te ondersteunen.”

Volgende stappen

Ondertussen werkt de stad, samen met CVV, verder aan nieuwe toepassingen voor de ‘Doe es Genk’ kaart. “We denken hier onder andere aan het gebruik van de kaart als betaalmiddel op stedelijke evenementen” zegt burgemeester Wim Dries. “We onderzoeken eveneens op welke wijze de ‘Doe es Genk’ kaart gebruikt kan worden om online betalingen uit te voeren op de webshops van onze Genkse handelaars- en horecaondernemers. Zo maken we van Genk echt een slimme stad!”