Duurzame logistiek over water, spoor en weg op de Fordsite

Gepubliceerd op dinsdag 29 juni 2021 16.11 u.
Ben je recent nog eens langs de oude Fordsite gereden? Dit bedrijventerrein krijgt in een sneltempo vorm. Twee grote partners bouwen hier een logistieke zone uit die gebruik maakt van spoor, water en weg. "En dat levert ook jobs op," vertellen wesley Mazzei (GGL) en Wouter Weltens (H.ESSERS).

Het bedrijf H.Essers was al flink verankerd in onze stad. Met de nieuwe vestiging op het Ford terrein vergroten ze hun ambitie. Door investeringen in onder meer een waterterminal in combinatie met duurzame opslag van goederen, willen ze hun klanten nog completer bedienen vanuit Genk. “Enkel de focus op wegvervoer hebben wij al lang achter ons gelaten”, zegt Wouter Weltens, Business Unit Manager. “Genk geniet als internationale logistieke hotspot nu eenmaal van een perfecte multimodale ligging binnen Europa. Onze nieuwe logistieke hub, Dry Port Genk (zie foto zone C) aan het Albertkanaal zal vooral ingezet worden voor onze chemieklanten.”

WERELDWIJDE VERBINDING

Ook voor Genk Green Logistics (zie foto zone B) is de ligging op de oude Fordsite zeer gunstig. “Onze logistieke gebouwen zullen, eens volledig uitgebouwd, 250 000 vierkante meter tellen en voldoen aan de hoogste standaarden van duurzaamheid. Dat in combinatie met de ideale multimodale ligging, zorgt voor een sterke interesse bij internationale spelers”, aldus Wesley Mazzei van Group Machiels. “Wij focussen op verhuur aan logistieke bedrijven maar reserveren ook een deel voor productiebedrijven die bij ons in verbinding met de wereld zullen staan. Op dit moment hebben al twee internationale klanten bevestigd hun activiteiten in Genk te zullen vestigen en uitbreiden. En we zijn in onderhandeling met nog een aantal grote spelers.”

ODE AAN HET VERLEDEN

Een leuk weetje is dat GGL het verleden op het terrein niet vergeet. “Ford heeft ons destijds economische welvaart gebracht. Daarom zullen we onze warehouses vernoemen naar Fordmerken zoals Galaxy, Transit en Mondeo. Op die manier houden we dit in het collectief geheugen.”

PORT OF LIMBURG

Een andere belangrijke poot op de site worden de nieuwe containerterminal en de kade, ook in zone C. Group Machiels investeert hier samen met H.Essers in een nieuwe containerterminal: Port of Limburg.“Daar waar Haven Genk zich zal toeleggen op bulk en spoor, zal Port of Limburg een state of the art containerterminal zijn”, weet Wesley. “Dit wordt bovendien een ‘neutrale’ haven. Dat wil zeggen dat naast de klanten van H.Essers en GGL en Haven Genk, ieder bedrijf er gebruik van kan maken.”

UNIEKE SAMENWERKING

Als geboren en getogen Genkenaar is Wesley erg fier om mee te kunnen werken aan dit project in zijn stad. Ook Wouter die al 11 jaar in Genk werkt voor H.Essers denkt er zo over. “Je mag deze samenwerking gerust zien als een unieke ontwikkeling in de logistieke sector”, stellen ze. “Samen maken we maximaal gebruik van spoor, weg en water. En daardoor werken we ook aan een sterke vermindering van de CO2-uitstoot in onze sector. We houden duizenden vrachtwagens van de weg door optimaal gebruik te maken van het Albertkanaal. Die staat immers rechtstreeks in verbinding met de haven van Antwerpen. De bruggen over het kanaal zijn bijna allemaal verhoogd. Genk wordt hiermee de best gelegen logistieke poort van wellicht heel West- Europa.”

LAATSTE FORDGEBOUWEN VERDWIJNEN 

Terwijl H.Essers en GGL volop hun investeringen uitvoeren, wordt ook de rest van het terrein in gereedheid gebracht. En daartoe hebben de Vlaamse overheid en stad Genk de nodige vergunningen afgeleverd in mei 2021. De laatste Ford-gebouwen gaan nu tegen de vlakte, alsook het legendarische Ford-parkeerterrein. Dit deel van de site (zie foto zone A) krijgt binnenkort wegen, waterbekkens en groene zones. Bovendien zullen hier ook de ondersteunende diensten, zoals horeca, democenter voor logistiek, congresruimte en parking voor het hele terrein komen.

VEEL JOBS

Ook jobs zullen spoedig weer terugkeren naar deze site. Over de hele site kunnen tot 2 500 mensen aan de slag. “De activiteiten van GGL zullen een een boost geven aan de economische diversiteit en werk opleveren voor Genk en de regio”, weet Wesley. En ook bij H.Essers is dat het geval. Op korte termijn zijn we al op zoek naar 570 werknemers”, bevestigt Wouter. “Dat zijn vooral jobs voor orderpicking, hef- en reachtruckers, (assistent) ploegbazen, operatoren, medewerkers administratie, enzovoort.”

En ondanks een zekere krapte op de arbeidsmarkt die de sector momenteel ondervindt, kunnen deze bedrijven terugvallen op de medewerking van partners zoals de VDAB en stad Genk. Dankzij gemeenschappelijke inspanningen zullen deze bedrijven ook heel lokaal rekruteren.

JOBS IN DE LOGISTIEK?

Neem een kijkje op deze website:
jobs.essers.commachiels.com/jobs

In samenwerking met stad Genk worden er met verschillende partners opleidingen georganiseerd in de logistieke sector, ook voor hef- en reachtruck.

Het eerstvolgend infomoment voor deze opleiding is op 28 september 2021 om 9 uur in het Werkstation.

Contacteer het Werkstation van Genk of ga langs:

Stadsplein 3 (ingang Europalaan)

T 089 65 44 75

Werkstation@genk.be

www.genk.be/werkstation