Kan ik met eender welke laadpas aan een E+ DRIVE paal laden?
Een overzicht van de laadpassen die zeker functioneren:
APRR | FR*KPS
BE:MO | FR*TOT
Blue Corner | BE*BCA
Blulinc | BE*BLU
Bosch Charging Solutions GmbH | FR*BOS
Bump | FR*BMP
Chargemap | FR*CMP
ChargePoint Network (Netherlands) B.V. | NL*CPI
Diego eMSP Network
Electromaps S.L. | ES*EMP
Elvah | DE*KRT
eMSP
EnBW mobility+ AG & Co. KG | DE*NBW
EVZIIN | GR*EVZ
Freshmile Services | FR*FRM
GreenFlux eMSP Network
Has.to.be GmbH | AT*HTB
IZIVIA | FR*SOM
Kuwait Petroleum (Luxembourg) S.A. | LU*KUP
Kuwait Petroleum (Nederland) B.V. | NL*KUP
Kuwait Petroleum | BE*KUP
LUMINUS Last Mile Solutions eMSP Network
Muvext | PT*MUV
MVM Mobiliti Kft | HU-NKM
Octopus Energy | GB*EJN
Optimile | BE*OPT
Plugsurfing GmbH | DE*8PS
Radicle UG (haftungsbeschränkt) | DE*BTC
Robert Bosch GmbH | FR*BOS
ServiceHouse B.V. | NL*SHO
Shell EV Charging Solutions eMSP Network/New motion
Stations-e | FR*STE
TanQyou | NL*TQY
Vandebron | NL*VDB
WattzHub | FR*SMI
ZE-WATT | FR*ZWM
Zunder | ES*ZUN
Is er een hulplijn beschikbaar waar ik al mijn vragen kan stellen?
Ja, op het nummer 0800 27077 kan jij al jouw vragen stellen.
Hoe kan ik mijn laadbeurt betalen?
Laden doe je via de laadkaart van een compatibele aanbieder naar keuze, aan het tarief dat op dat moment geldt in Stad Genk. Je laadkaartaanbieder kan extra kosten aanrekenen bovenop dit bedrag. Daarom informeer je alvorens best voor meer informatie over de mogelijke extra kosten.
Hoeveel kost elektrisch laden mij?
Het tarief staat aangeduid op het laadstation, via de tarievenpagina. Dit tarief kan wijzigen ingevolge schommelingen op de markt. De prijs van het opladen is afhankelijk van het laadstation dat je gebruikt. Thuis betaal je de prijs per kWh die is vastgelegd in het contract met je elektriciteitsleverancier. Aan openbare laadstations is het tarief afhankelijk van het type laadstation (AC of snel DC) en vooral van de voorwaarden van de beheerder van het laadstation (E+drive, Allego, enz.). Het tarief kan worden uitgedrukt per kWh, in tijd, als een vast bedrag of een combinatie van deze mogelijkheden.
Hoe werkt het laden aan een publieke laadpaal?
Om het laden te starten:
- Steek de stekker in
- Lees de laadkaart
- Het licht begint te branden: het laden begint
Om het laden te stoppen:
- Lees de laadkaart opnieuw
- Haal de stekker eruit
- Rij weg
Hoeveel laadpalen zijn er op dit moment in Genk aanwezig?
Er zijn een 50-tal laadpalen aanwezig in Genk.
Op welke locaties kan ik op dit moment mijn auto laden?
Een duidelijk overzicht is hier terug te vinden.
Hoeveel laadpalen komen er in totaal bij, en tegen welk jaar zouden deze allemaal aanwezig zijn?
Er zullen in totaal zo'n 50 laadpalen komen verspreid over 2023, 2024 en 2025.
Waarom zijn er zoveel verschillende laadpassen?
Er zijn veel verschillende leveranciers van laadpassen.
Tegen welke snelheid kan ik mijn auto laden met de laadpalen?
Maximaal 22KW indien er één wagen aan de laadpaal laadt (en indien die wagen dat debiet aankan), anders 11KW per stopcontact
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom om een publieke laadpaal aan te vragen?
Voor burgers gelden er de volgende voorwaarden:
- Je maakt gebruik van een batterij elektrisch voertuig.
- Enkel volledig elektrische wagens komen in aanmerking. In het loket zelf moet je dan ook bewijs hiervan aanleveren in de vorm van een inschrijvingsformulier, een bestelbon of een leasecontract.
- Enkel personenwagens (M1) en lichte vracht (N1) komen in aanmerking.
- Je beschikt niet over eigen parkeermogelijkheden en/of bent niet in staat om zelf een laadpunt te installeren (bijvoorbeeld na negatief advies van brandweer in een ondergrondse parking). Jouw aanvraag is verenigbaar met de plaatselijk geldende parkeerregels.
- Er is geen publiek toegankelijk laadpunt op maximaal 250m wandelafstand van de woonst.
Moet ik ergens aan denken als ik thuis een laadstation laat installeren?
Laadstations met een laadvermogen van kVA en meer moet je aanmelden bij je netbeheerder. Elke installatie van een laadstation heeft immers een impact op het netwerk. Hoe hoger het laadvermogen van een laadpunt, hoe groter de impact op het netwerk.
De Vlaamse energieregulator VREG besliste dat laadstations met een laadvermogen van 5 kVA (voor laadpalen komt dit overeen met 5kW) bij de netbeheerder moeten worden aangemeld. Voor Fluvius is het belangrijk de evolutie van de laadpunten vanaf 5 kVA te kunnen om die informatie te kunnen meenemen in de doorrekening van het net. De aanmeldingen helpen om investeringen te doen in het net waar ze het meest nodig zijn.
Opgelet: de helft van de aansluitingen bij particulieren is mono-fasig, wat maakt dat het laadvermogen beperkt is, en doorgaans onder de 5 kVA blijft. Deze dienen dus niet gemeld worden.
Meer info vind je hier
Wat is het verschil tussen een laadpaal en een laadstation?
Een laadpaal is exact hetzelfde als een laadstation, maar in feite is de term paal onjuist. Een laadpaal is meer dan alleen een paal. Aan een laadpaal kunnen meerdere laadstations gemonteerd worden.
Hoe gebruik je zon laadplaats? Mag ik daar blijven staan?
Enkel wagens die geconnecteerd zijn, mogen op de voorziene plaatsen parkeren. Bestuurders van wagens die niet geconnecteerd zijn, kunnen beboet worden.
Stel ik heb een elektrische auto maar moet niet laden, mag ik mij dan nog steeds op zon parkingplaats zetten?
Neen, dat mag niet.
Zijn er verschillende soorten laadstations?
Ja, er zijn AC- en DC-laadstations.
Wat is het verschil tussen een AC- en een DC-laadstation?
Tijdens het AC-laden wordt je elektrische wagen voorzien van wisselstroom, die vervolgens door de converter in uw wagen in gelijkstroom wordt omgezet. Afhankelijk van de laadmodi (1, 2 of 3) varieert het verkregen laadvermogen in AC tussen 2,3 kW en 43 kW. Voor AC-laden wordt op Europees niveau gebruik gemaakt van de gestandaardiseerde stekker (type 2). Het laadstation kan worden uitgerust met een vaste kabel met T2-connector of een T2-contactdoos. In het tweede geval moet je een aparte kabel gebruiken om je wagen op het laadstation aan te sluiten. Bij een DC-aansluiting varieert het laadvermogen tussen 50 kW en 375 kW. Bij DC-laden is het vermogen echter nog steeds veel hoger dan het vermogen bij AC-laden en daarom is de laadtijd over het algemeen veel korter. Bij DC-laden worden de kabel en de connector (CSS-combinatie) altijd aangesloten op het laadstation.
Hoe weet ik hoe snel mijn wagen laadt?
De laadsnelheid van je wagen kan worden geschat door het vermogen van uw batterij (uitgedrukt in kWh) te delen door het theoretische vermogen van uw AC-lader. In de praktijk zal de batterij van je elektrische wagen nooit helemaal leeg zijn en afhankelijk van verschillende parameters (de buitentemperatuur) kan ook de laadsnelheid variëren, zelfs tijdens het opladen. Met deze aanpak kan je echter gemakkelijk de tijdsbesparing vergelijken die je zou hebben, afhankelijk van het vermogen van de gekozen en geïnstalleerde lader.
Is het gevaarlijk mijn wagen op te laden bij slecht weer?
Neen. De veiligheid van het laadproces voor elektrische wagens is perfect gegarandeerd.
Moet de batterij leeg zijn voordat ik ze kan opladen?
Het is niet raadzaam om een lithium-ionbatterij volledig te ontladen. Om de batterij te beschermen en de levensduur te verlengen is een buffer in de batterij geïntegreerd. Afhankelijk van het batterijmodel kan deze buffer variëren tussen 5 en 30% van de totale capaciteit. In principe kan je de batterij van een elektrische wagen dus nooit helemaal leegmaken.
Is het beter om de wagen los te koppelen zodra de batterij volledig opgeladen is?
Wanneer je wagen aan een laadstation wordt opgeladen, kan hij veilig aangesloten blijven als de batterij vol is, omdat het station automatisch en veilig stopt met laden. Maar het lokaal beleid voorziet regels om te vermijden dat de laadplaats als gewone parkeerplaats wordt gebruikt, zodat de wagen wel moet verplaatst worden na het laden om geen boetes op te lopen.