Intussen op de Fordsite

Gepubliceerd op vrijdag 7 september 2018 11.45 u.
Minder dan 4 jaar na de sluiting van Ford is er terug volop beweging op het terrein.

Nieuwe ontwikkelaars zijn gevonden, in zone C zijn de bouwwerken bezig en zullen de eerste medewerkers dit jaar nog starten. Geen enkele andere voormalige autofabriek in onze regio kreeg zo snel een nieuwe toekomst.

Tijdlijn

1964

In 1962 werd de eerste steen gelegd, in 1964 opende de fabriek.

2012

Aankondiging sluiting

2013

Opstart SALK-plan

2014

Laatste auto

2015

Ford ontmantelt de fabriek.

2016

Vlaamse regering verwerft de terreinen.

2017

Toekenning zones aan nieuwe ontwikkelaars en start sloopwerken

2018

Sloop- en saneringswerken. Najaar: opstart H. Essers in zone C.

ZONE A

  • Openbare zone, op termijn bestemd voor ondersteunende functies (vergaderruimtes,
    horeca, kinderopvang,…)

ZONE B

  • Ontwikkelaar: Genk Green Logistics
  • Bestemming: logistiek park, e-commerce, slimme maakindustrie
  • Investeringen: 140 miljoen euro
  • Start werken: 2019
  • Aantal jobs op termijn: potentieel 2000

ZONE C

  • Ontwikkelaar: H.Essers & Haven Genk
  • Bestemming: Logistieke hub voor chemiesector & overslagplatform
  • Investeringen: 75 miljoen euro
  • Start werken: sloopwerken afgerond, bouwwerken H.Essers zijn begonnen
  • Aantal jobs op termijn: potentieel 1200

Legende

  openbare weg
  kanaal
  spoorweg
  bestaande bedrijven