Genk beloont fietsende kinderen met digitale munten

Gepubliceerd op donderdag 17 november 2022 15.21 u.
Persbericht van 17 november 2022

Genkse kinderen die met de fiets of te voet naar school gaan, worden daar voortaan voor beloond. Een tag op hun boekentas of aan hun fiets registreert hun verplaatsing en zorgt voor digitale munten of ‘bucks’ op een betaalkaart. Die bucks kunnen de kinderen inruilen bij lokale fietshandelaars of in het zwembad.

Win-win

Meer mensen op de fiets. Dat is een van de belangrijkste mobiliteitsdoelstellingen die stad Genk zichzelf heeft opgelegd. Want meer fietsers in het straatbeeld betekent minder files en een properdere lucht. “We willen vooral kinderen motiveren om zo veel mogelijk te fietsen,” zegt schepen Karel Kriekemans, bevoegd voor mobiliteit. “Want kinderen die nu graag fietsen, zullen ook later sneller de fiets nemen. Daarom investeren we extra in verschillende projecten die duurzame verplaatsingen naar school stimuleren. Dit project draagt daartoe bij, maar ook andere initiatieven zoals Impact, Octopus en de schoolstraattekeningen passen in dat rijtje. Het is trouwens een win-winsituatie van formaat. Want bewegen is gezond en de kinderen kunnen hun opgespaarde bucks inruilen bij lokale fietshandelaars of het zwembad, dus ook de Genkse economie vaart er wel bij.”

Plezier

Het beloningssysteem heet Buck-e en wordt de komende maanden en jaren gelanceerd in de 20 Genkse lagere scholen. Het werkt eenvoudig: een tag aan de boekentas of fiets van de kinderen registreert de afstand van hun verplaatsingen. Dankzij een scanner aan de schoolpoort weet het systeem ook effectief wanneer de leerlingen met de fiets of te voet zijn binnengekomen. Zo verzamelen ze digitale punten die automatisch worden omgezet in bucks. Wie verder van de school woont, krijgt meer punten. Maar ook slecht weer en wegenwerken leveren extra bucks op als je met de fiets of te voet komt. “Het digitale puntensysteem zorgt voor een spelbeleving, waardoor de kinderen er plezier aan beleven,” weet schepen Kriekemans, “en ook dat helpt om ze aan het fietsen te krijgen.”

App

Een app zorgt ervoor dat kinderen hun saldo en de eigen statistieken kunnen raadplegen. Zo komen ze te weten hoeveel kilometers ze hebben afgelegd en wat hun bijdrage is aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Voor de stad zijn de geanonimiseerde gegevens dan weer interessant om het mobiliteitsbeleid mee vorm te geven. “We krijgen inzicht in hoe de leerlingen zich naar school verplaatsen, maar we leren ook veel over de mobiliteitssituatie per schoolbuurt. Dat kan dan weer helpen in het nemen van beslissingen over bijvoorbeeld fietsinfrastructuur,” besluit schepen Kriekemans.