Genk krijgt toeristen massaal op de fiets tijdens belevingsvolle zomer

Gepubliceerd op woensdag 31 augustus 2022 16.21 u.
Persbericht van 31 augustus 2022

Genk On Stage, Afro Latino, elke woensdagavond jazz op C-mine, circus in Bokrijk, Iedereen Donderdagt, de wekelijkse Zondagsmarkt, Parkies, Vollebak Vennestraat, het Stiel-Weekend,… Genk blikt terug op een goed gevulde zomerkalender. De meerwaarde van die beleving – bovenop het vaste aanbod – is ook voelbaar bij de Genkse logies, die rapporteren over een hoge gemiddelde bezettingsgraad: nagenoeg de helft van de hotels, vakantiehuizen en B&B’s klokt af boven de 80%, blijkt uit een recente bevraging. Daarnaast blijft de fiets koning; het vervoersmiddel bij uitstek om de groenste centrumstad van Vlaanderen te doorkruisen.

Fietsen, wandelen en uitzonderlijke belevingen

Schepen van Toerisme Karel Kriekemans: “Met stip op één bij de beweegredenen van langverblijvers staat het uitgebreide en goed uitgewerkte fietsnetwerk. Zowel in Genk als in de ruimere regio is er sterk ingezet op het aanbod voor fietsers en dat loont. De fiets is koning.” Dat bewijst het succes van de fietskaart met een selectie van ‘hotspots’: zo’n 11.000 stuks werden uitgedeeld via de Genkse bezoekersonthalen. Ook wandelen ontpopt zich tot meer dan enkel een ‘corona-hype’: toeristen blijven graag te voet de rust en de natuur opzoeken.

De recente bevraging bij de Genkse logies geeft blijk van overwegend positieve feedback van de gasten: zowel over hun verblijf, als over het aanbod in de stad. Bijzondere belevingen zoals het Stiel-Weekend laten toeristen binnenkijken in de ziel van de stad en haar makers. Het zijn precies die authentieke ontmoetingen waar toeristen vandaag naar op zoek zijn en ook de deelnemende vakmensen kregen energie van het weekend.

Marylène Madou, textielontwerper: “Evenementen als het Stiel-Weekend werken drempelverlagend: je krijgt een nieuw publiek over de vloer dat open staat voor een inhoudelijke kennismaking met je product. Niet alleen tijdens het Stiel-Weekend is de aanwezigheid van toeristen in mijn winkel me deze zomer opgevallen, ik schat dat de helft van mijn klanten op vakantie waren in Genk. Het zijn de logies zelf die me tippen als een ‘hotspot’, zo’n mond tot mond reclame is zeer kostbaar.”

Festivals en terrassen

Opvallend is het succes van de vele festivals en zomerse terrassen. Karel Kriekemans: “Zowel inwoners van de stad als externe bezoekers hebben het duidelijk gemist om samen te komen met familie en vrienden. Ondanks het vaak overlappende aanbod, werd er massaal genoten van festivals waaronder Genk On Stage en Afro Latino, ook door verblijfstoeristen.” Die hang naar zorgeloos samenkomen was ook zichtbaar op de terrassen, geruggesteund door de langdurige zomerse temperaturen.

De andere kant van het land

Een derde van de bezoekers komt van Vlaanderen (excl. Limburg), met toeristen uit Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen afgetekend op kop. Verder is het aandeel van bezoekers uit Nederland die één of meerdere nachten in Genk doorbrengen terug in stijgende lijn. Ook zij komen voor het fiets-en wandelaanbod, in combinatie met de lokale keuken en het vaste aanbod van sites en attracties.

Eveline Foerier, uitbater B&B La Miniera: “De maanden juni t.e.m. augustus waren fantastisch. Onze gasten kwamen uit alle uithoeken van Vlaanderen. Voornamelijk om te fietsen en te wandelen. Ze maakten gretig gebruik van vooraf uitgekiende routes. Er waren ook wat gasten ‘op vakantie in eigen regio’: Limburgers die kort bij huis een vakantie boeken.”

Het seizoen is overigens nog niet afgelopen, ook in het najaar hoopt de sector op goed bezette logies. Daarbij kunnen de events en projecten in het najaar helpen: die agenda begint stilaan vol te lopen en vorm te krijgen.