Genkse handel en horeca komen samen tijdens CONNECT 2023

Gepubliceerd op dinsdag 31 januari 2023 16.14 u.
Persbericht van 31 januari 2023

Gisteravond, 30 januari 2023, kwamen meer dan 100 Genkse handelaars en horeca-uitbaters samen tijdens CONNECT: een netwerkavond die de banden aanhaalt tussen de afdeling Economie en dienst Evenementen van stad Genk en haar lokale handel en horeca. Samenwerken loont: dat bleek al uit de positieve cijfers van de ‘Doe es Genk’-kaart, die voor 30.000 transacties zorgde in 2022, goed voor 700.000 euro aan bestedingen. Ook de mobiele data bevestigen de impact van acties en events op het lokale weefsel: zo komen tijdens Iedereen Donderdagt 14% meer bezoekers naar het stadscentrum afgezakt dan tijdens een reguliere donderdagavond. Schepenen van Evenementen en Economie Karel Kriekemans en Toon Vandeurzen tonen zich tevreden: “Precies daarom organiseren we CONNECT: omdat we méér impact kunnen genereren als we samenwerken.”

CONNECT

Tijdens netwerkavond CONNECT werd duiding gegeven bij de beleidsrealisaties en dienstverlening van de afdeling Economie en dienst Evenementen. ‘Wat kunnen we voor mekaar betekenen?’ was de vraag die we wilden beantwoorden. Daarnaast werd de evenementenkalender voor 2023 voorgesteld, van kleine tot grote events, georganiseerd door stad Genk of externe organisaties. Tijdens een panel gingen UNIZO Genk, Centrummanagement Genk en Horeca Groot Genk in gesprek. Het doel van de avond? Nog meer synergie krijgen tussen handelaars, horeca-uitbaters en de stad. Schepen Kriekemans: “Net omdat we merken dat events zoveel impact creëren, willen we nog meer de brug slaan tussen de stad en de handelaars en horeca-uitbaters.”

Events zorgen voor impact

De mobiele data van 2022 bevestigen de impact van acties en events op het lokale weefsel. Schepen Vandeurzen: “Tijdens Iedereen Donderdagt werden 14% meer bezoekers geteld dan op een reguliere donderdag, goed voor 5,5 % meer bestedingen. Tijdens ROHO zijn er 11,2 % meer mensen naar het stadscentrum gekomen, in vergelijking met andere weekends in oktober. Ook de besteding lag dat weekend 6,9 % hoger.”

Schepen Kriekemans: “Tijdens 1 mei werden er 157 % meer bezoekers geteld in het centrum in vergelijking met een reguliere zondag in 2022. Ook de uitgaven lagen beduidend hoger: er werd 15,7 % meer besteed. Ook tijdens Genk on Stage worden er 63% meer bezoekers geteld in het centrum dan in een regulier weekend in juni..”

Visie voor de toekomst

De deelnemende handel- en horeca-uitbaters kregen tijdens CONNECT ook inzicht in belangrijke beleidsbeslissingen en vorderingen in dossiers. Schepen van Economie Toon Vandeurzen: “Zo wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de plannen van de vergroening van het centrum. Na het definitieve ontwerp, plannen we om in het najaar te starten met de werken. Ook de scenario’s over de toekomst van Shopping 2 zullen worden toegelicht, alsook de plannen rond het traject over de identiteit van de Hoevezavellaan. We vinden het belangrijk dat handel en horeca goed geïnformeerd zijn én bereikbaar blijven tijdens de vergroening van ons centrum.”