Genkse verenigingen krijgen meer tijd voor kerntaak dankzij administratieve ondersteuning van de stad

Gepubliceerd op vrijdag 12 augustus 2022 11.29 u.
Persbericht van 12 augustus 2022

Dankzij een gratis abonnement op het online administratie- en boekhoudprogramma Assist geeft de stad Genk zuurstof aan haar verenigingen. “Nu we zowat een half jaar deze tool op maat van onze verenigingen aanbieden, is het tijd voor een voorlopige balans”, zegt schepen Anniek Nagels, bevoegd voor vrijwilligersbeleid.

En die balans oogt goed: “61 Genkse verenigingen zijn al met Assist aan de slag gegaan en hebben hun administratieve overload gevoelig kunnen terugdringen”, weet schepen Nagels. “Door zich daarvan te bevrijden, komt er meer tijd vrij om activiteiten te organiseren die stadsgenoten verbinden”, voegt schepen Nagels toe. Met Assist organiseren de verenigingen hun boekhouding, stellen ze zich in orde met de vzw-wetgeving en beheren ze hun ledenbestand, hun activiteitenaanbod en hun stock.

Stedelijke vrijwilligerswerking

De stad stapte zelf ook in Assist en organiseert er haar vrijwilligersadministratie mee. “Zeker handig als je de gegevens van 1.555 unieke vrijwilligers die voor de stad aan de slag zijn, moet beheren en doeltreffende communicatie met hen wil onderhouden”, weet schepen Nagels. Alle stedelijke vrijwilligerscoaches hebben toegang tot de slimme tool en krijgen in enkele klikken een totaalbeeld van het vrijwilligerskorps waarover ze zich ontfermen. “Op dit moment waaiert ons vrijwilligersarsenaal uit over 145 vrijwilligersgroepen die onder 16 stedelijke diensten vallen”, licht schepen Nagels toe. “Eigenlijk vrijwilligen er meer mensen voor de stad dan er betaald voor werken”, merkt ze verder op. “Hun goesting en passie werkt geweldig aanstekelijk.”

Officieel erkende Genkse vrijetijdsverenigingen die gratis gebruik willen maken van Assist kunnen contact opnemen met de Dienst Sociaal Welzijn van de stad Genk. Alles samen doen zo’n 7.000 Genkenaren vrijwilligerswerk.