JONG EN ONDERNEMEND: Mounir en Cansin zijn de BeGenkers van 2018

Gepubliceerd op donderdag 27 september 2018 10.30 u.
‘De BeGenkers’ laat jongeren kennismaken met het ondernemerschap. Coaches dagen hen uit om een product of dienst te bedenken en te lanceren. De jonge twintigers Cansin Demirci en Mounir Eddib legden het concept ‘EDEN BELGIUM’ op tafel en werden de winnaars van 2018. Hoe kwamen ze op dit idee?

“De naam EDEN komt van de ‘tuin van Eden’ waar de bijbelfiguren Adam en Eva vandaan kwamen. Deze naam inspireerde ons en heeft iets goddelijk, net zoals beroemdheden, verduidelijkt Mounir. “Zij waren bovendien ‘de eersten’ en dat vonden we symbolisch voor ons project”.

BEROEMDHEDEN

Eden Belgium combineert kunst met mode door tekeningen van iconen zoals Pharrell Williams of Jean-Michel Basquiat op kleding aan te brengen. Hiervoor vormen Mounir en Cansin een perfect duo. Mounir is kunstschilder en actief in ‘Jungle’ een creatief atelier in het oudgemeentehuis.

GOED PRODUCT

Hij had Cansin nog nooit ontmoet, maar de verf pakte onmiddellijk. Cansin: “We gingen samen in een ruimte zitten met één laptop. Daar hebben we drie uur zitten babbelen en brainstormen. Ik vertelde over mijn passie voor mode en voor Mounir was het heel belangrijk om zijn schildersskills te kunnen toepassen in een onderneming. En toen zagen we plots de match en wisten we dat we tot een goed product zouden komen.”

WORKSHOPS

De stap van idee naar onderneming schrikt veel mensen af. Hebben de BeGenkers hen hierbij geholpen? Deze heren vinden van wel. “We konden altijd terecht bij de coaches, met elk hun expertise. De workshops over bijvoorbeeld marketing, octrooibescherming en netwerking waren heel helder. Dit hielp ons niet alleen bij de uitwerking van ons concept maar bracht ons ook heel wat kennis bij over ondernemen", weet Mounir.

TROTS OP ONS

“We zijn ook heel beredeneerd te werk gegaan", gaat Cansin verder. “We zorgden ervoor dat elke stap die we namen ons niet toeliet om nadien twee stappen achterwaarts te zetten. Ik denk dat dit een reden was waarom de jury ons in juni als winnaars uitkoos. We zijn nooit gestart met de bedoeling te winnen maar we zijn trots op ons concept en blij met de steun die we krijgen.”

C-MINE CRIB

Voor Cansin en Mounir eindigt het verhaal hier zeker niet. Alles begint nu pas. Met een geldprijs van 2.500 euro, een bureau op C-mine Crib en communicatieve ondersteuning van de stad kunnen ze aan de slag. De heren werken verder aan de collectie die nog even geheim blijft.

EDEN COMMUNITY

“We hebben nog heel wat werk voor de boeg. We willen dat de klant alles kan volgen van productie tot aankoop, dat schept een band. We willen een netwerk creëren, een Eden Community zowaar”, verklapt Cansin.

De BeGenkers is een project van stad Genk (Jeugd Genk) in samenwerking met UC Leuven-Limburg, LUCA School of Arts, het Vlajo, met subsidies van EFRO en HERMES.

Meer over dit project verneem je via Jeugd Genk.