Rondvraag: Genkse handel en horeca. Hoe gaat het met jullie?

Gepubliceerd op maandag 8 juni 2020 16.07 u.
Het zijn moeilijke tijden voor de Genkse handelaars. Ondertussen doen onze winkeliers en horeca er alles aan om ons te blijven bedienen. Ze verdienen onze steun. 3600 ging luisteren bij winkeliers die vanaf 11 mei terug zijn opgestart en bij de horeca die tot 8 juni enkel afhaal kon aanbieden.

1. Hildegard, Schoenen Reyskens - Stalenstraat

Hoe heeft jullie winkel de periode beleefd?

“Tijdens de sluitingsperiode zijn we telefonisch bereikbaar gebleven voor onze klanten. Hierdoor konden we online verkopen. Maar schoenen uitzoeken, inpakken en rondrijden is erg arbeidsintensief, en je komt amper aan 10% van je winkelverkoop. Je houdt zo wel het contact met de klanten.”

Waren je klanten blij met de heropening?

“De winkel is op 11 mei terug opengegaan op afspraak. We werken al jaren met een afsprakensysteem, dus klanten kennen het. Je krijgt een veilig gevoel als je op een voorbehouden uur kan winkelen. We ontvangen maar enkele klanten tegelijk, vragen om een mondmasker aan te doen én de handen te ontsmetten. Ons team was goed voorbereid en de eerste week verliep vlot. Ik denk dat de mensen tevreden zijn.”

Is online verkoop een blijver?

“We hadden al een webshop en die blijft sowieso. Wij geloven in de eerste plaats in degelijk advies en dat kan ook online. We doen wel niet mee aan de hype om alles gratis te laten terugsturen. Beetje duurzaam zijn mag wel, niet?”

2. Jan, Boekhandel Malpertuis - Molenstraat

Hoe heb je de periode van de sluiting beleefd?

“Het was een moeilijke periode. Het doet wat met je als handelaar sowieso, maar ook als
persoon. Gelukkig hebben de bestellingen die we mochten verzenden of leveren aan
huis, iets goed gemaakt. Het stratenplan van Genk en omgeving heeft voor ons geen geheimen meer!”

Jullie zijn open sinds 11 mei. Hoe verliep dat?

“We zijn rustig en met gezond verstand terug opengegaan. Goed voorbereid uiteraard, met
de nodige handgels, eenrichtingsverkeer en afgeschermde toonbank. Onze eerste dappere
klanten kregen ook een extraatje bij hun aankoop.”

Gaan jullie verder online?

“Deze crisis heeft het voordeel van online bereikbaar te zijn nog maar eens aangetoond. We hebben drie weken geleden onze nieuwe website gelanceerd. Voorlopig blijven we ook werken met leveringen aan huis, dus bestellen kan nog.”

3. Patrick, Patio - Shopping 2

Je bent je klanten blijven bedienen met catering. Hoe verloopt dat?

“Ik deed al catering aan huis, dus dat was niet nieuw. De afgelopen weken kreeg ik veel bestellingen: Pasen, verjaardagen, moederdag, en hopelijk ook vaderdag. Mensen blijven graag goed en feestelijk eten, gelukkig! De take away-pagina van stad Genk is voor mij een blijver.”

Normaal zit je terras in Shopping 2 vol op deze zonnige dagen. Hoe voelt dat nu?

“Heel triestig! Nog tot minstens 8 juni zit de horeca totaal in het ongewisse. Ik ben blij dat ik maaltijden aan huis kan leveren, al is dat zeer arbeidsintensief. Je kan je omzet niet halen. Onze medewerkers zijn technisch werkloos, ik doe alles zelf en maak veel reclame via Facebook.

Ben je al aan het nadenken over hoe je de taverne veilig kan heropenen?

“Dat gaat zeker niet makkelijk worden. Hoe moeten we klanten gaan bedienen, wat met het porselein, gaan we overal schermen moeten plaatsen? Ik hoop van harte dat we onze klanten zowel binnen als op het terras terug mogen ontvangen. De vraag is natuurlijk hoe zij hier tegenover zullen staan en of ze snel zullen terugkomen. Ik hoop van wel”.

4. Dimitrios, Corfu — Hoefstadstraat

Wat betekende de sluiting voor restaurant Corfu?

“Heel bizar maar vanaf dag 1 van de lockdown zijn we gestart met afhaalgerechten en leveringen. De website van de stad heeft ons goed geholpen, want we kregen veel nieuwe klanten. Je merkt dat mensen het beu zijn om altijd zelf te koken.”

Dus, als het nog langer duurt, blijven jullie paraat?

“Absoluut, dit is een blijver. Veel Genkse horeca heeft zich heel creatief en flexibel getoond. Geweldig hoe collega’s hiermee zijn omgegaan!”

Heb je al nagedacht over je heropstart?

“We hebben het plan in ons hoofd hoe we onze klanten veilig kunnen ontvangen. Maar uiteindelijk weten we het pas echt vanaf het moment dat we de richtlijnen zullen krijgen. Maar een ding is zeker, ik mis het contact met de klant. Op afstand is niet altijd fijn.”

SHOP LOKAAL IN GENK
in de winkel of online

  • OVERZICHT GENKS ONLINE AANBOD
    vind je op www.eetinjekot.be en www.shopinjekot.be
  • WINKELEN IN GENK? DAT KAN VEILIG
    De winkelstraten en shoppingcentra zijn ingericht met looplijnen. Hygiënecoaches houden een oogje in het zeil, animatoren wijzen je op de veiligheidsregels.

  • VERLENGING CADEAUBONNEN STAD GENK
    Bonnen die vervallen, blijven langer geldig.

  • GENKSE MARKTEN OP DONDERDAG EN ZATERDAG WEER OPEN!
    Versmarkt Vennestraat op zaterdag (zelfde marktcircuit)
    Markt in Genk-Centrum op donderdag (enkel op Stadsplein en Sint-Martinusplein)
    Kijk op www.genk.be/markten.