Stad Genk helpt verenigingen met gratis online tool

Gepubliceerd op woensdag 13 april 2022 13.37 u.
Persbericht van 13 april 2022

Met steeds meer administratieve verplichtingen hebben verenigingen het niet makkelijk om hun activiteiten opnieuw op te starten na de lange coronadip. Met Assist, een handige online tool voor onder andere de boekhouding, een handige vzw-maker en de organisatie en het beheer van hun vrijwilligers, wil Genk hen op weg helpen naar een succesvolle doorstart.

“Een groeiend aantal verenigingen kreunt onder de administratieve lasten.” zegt schepen van Talentontwikkeling en Samenleven Anniek Nagels. “De uren die in de administratie worden gestoken, maken dat er minder tijd overblijft om te doen waar onze Genkse verenigingen echt goed in zijn: verbindende activiteiten organiseren om mensen weer samen te brengen en te laten genieten van onze bruisende stad.”

65 verenigingen

In eerste instantie tekenden al 65 Genkse verenigingen in op het gratis aanbod van de stad. “De aangekochte licenties bieden we telkens aan voor één jaar, waarna een verlenging mogelijk is.” legt schepen Nagels uit. Enkel verenigingen die de tool effectief inzetten om hun boekhouding te doen, zich in orde te stellen met de vzw-wetgeving of hun vrijwilligersbestand en activiteiten te plannen en beheren, krijgen zo’n verlenging. “De stad toont met dit aanbod hoeveel belang we hechten aan ons kostbaar weefsel.” aldus schepen Nagels. “Verenigingen en vrijwilligers zijn bijzonder belangrijk in Genk. Met deze tool helpen we hen snel weer op de rails na de tegenslagen van de voorbije jaren.”

Enthousiasme

De verenigingen die als eerste ingingen op het gratis aanbod konden op 11 april met de online tool aan de slag. “Verschillende verenigingen stonden echt te popelen om met de tool te beginnen. Na een online toelichting over Assist waren de reacties overweldigend.” zegt schepen Nagels. “Iedereen beseft dat we snel weer kunnen samenkomen en elkaar ontmoeten. Te veel tijd verliezen aan administratie is nu uit den boze. Deze tool toont dat administratieve verplichtingen niet ontwrichtend hoeven te zijn. En de verenigingen hebben daar oor naar.”

Ook de stad zelf besliste haar vrijwilligersbeheer voortaan in Assist te doen. “Dat helpt ons aan een beter globaal beeld op ons vrijwilligersbestand. En zo slagen we erin vrijwilligers met goesting en verenigingen op zoek naar handen beter te matchen.” besluit schepen Nagels.