Digitale sleutels: Token/Beveiligingscode via email

Maak een afspraak: aanvraag

Vanaf maandag 4 oktober 2021 kan je weer zonder afspraak terecht aan onze snelbalies.

Gebruik maken van elektronische dienstverlening zoals Tax-on-Web of MyPension is gemakkelijk door je te identificeren met je elektronische identiteitskaart (eID). Je hebt dan een kaartlezer nodig en moet deze installeren op je computer of laptop. Dit is de meest eenvoudige methode, die we dan ook aanbevelen.

Als je geen gebruik kan of wil maken van je elektronische identiteitskaart kan je andere digitale sleutels gebruiken.

Volgende digitale sleutels zijn beschikbaar: Itsme, de sms-code, de mobiele app, Beveiligingscode via email en het token.

Deze digitale sleutels zijn te activeren via www.csam.be.

  • Token

Let op!

Sinds 25.09.2020 kunnen we het ‘Token’ niet meer activeren en krijg je dus geen toegang meer tot de onlinediensten van de overheid.

Het beste alternatief voor het ‘Token’ is het activeren van de digitale sleutel ‘Beveiligingscode via email’.

  • Beveiligingscode via email

Stad Genk is een lokaal registratiekantoor waar je een activatiecode kan aanvragen voor de digitale sleutel ‘Beveiligingscode via email’. Dit voor Genkenaren, inwoners van de omliggende gemeenten maar ook voor personen die niet zijn ingeschreven in België. Dit op vertoon van je identiteitskaart of je buitenlands paspoort/identiteitsbewijs.

Aanmelden via de digitale sleutel ‘Beveiligingscode via email’ gaat als volgt:

  1. Je voert je gebruikersnaam en wachtwoord in;
  2. Je ontvangt een unieke en eenmalige code in je mailbox;
  3. Je geeft deze code in en je krijgt toegang toe de onlinedienst.

Je kan een handige handleiding downloaden onderaan deze pagina!

Procedure

Maak een afspraak en vergeet niet je identiteitskaart mee te brengen bij je bezoek.

Bedrag

Gratis

Wat meebrengen

Je identiteitskaart of buitenlands paspoort/identiteitsbewijs