Token aanvragen

Indien je als burger gebruik wil maken van een elektronische dienstverlening zoals Tax-on-Web, kan je je identificeren met je elektronische identiteitskaart (eID). Je moet dan wel een geschikte kaartlezer hebben, aangesloten op je computer of laptop. Dit is de meest eenvoudige methode. Die bevelen we dan ook aan.

Als je geen gebruik kan of wil maken van je elektronische identiteitskaart, kan je als alternatief een 'token' aanvragen bij de federale overheid. Dit token bestaat uit een aantal beveiligingscodes die je ontvangt via e-mail. Samen met een gebruikersnaam en een paswoord vormt zij de toegang tot een aantal sites met elektronische dienstverlening van de overheid.

De stad Genk is een lokaal registratiekantoor waar je als inwoner van Genk, of omliggende gemeenten, dit token kan aanvragen op voorlegging van je identiteitskaart. Ook personen die niet ingeschreven zijn in België kunnen een token aanvragen. Zij moeten hun buitenlands paspoort of identiteitsbewijs voorleggen. Na de identiteitscontrole kan ook voor deze personen een token aangevraagd worden aan onze snelbalie.

Bij de aanvraag aan onze snelbalie ontvang je van de overheid (Fedict) een e-mail met een activatielink. De medewerker aan de snelbalie zal een activatiecode afdrukken. Via de activatielink en de activatiecode kan je dan een gebruikersnaam en paswoord aanmaken.

Dadelijk na de activatie ontvang je een e-mail met een aantal beveiligingscodes die samen gebruikersnaam en paswoord je 'token' uitmaken.

Opgelet! De activatielink is maar twee weken geldig! Als de procedure niet op twee weken afgehandeld is moet je een nieuwe aanvraag doen.

Bedrag

Gratis