Vruchtbare grond: de ouders van Koen en Jo Smets

Gepubliceerd op dinsdag 11 juni 2019 16.56 u.

Onze stad heeft in de loop van talloze jaren heel wat uitzonderlijke talenten voortgebracht. Zowel voor als achter de schermen werken en leven diverse Genkenaren die de gave bezitten hun omgeving te verrijken op een bijzonder inspirerende manier. Met de ouders van Jo en Koen Smets hadden we een geanimeerd gesprek over leven in Genk en schitteren in de wereld.

 

Maria Simoens en Luc Smets zijn de ouders van Koen en Jo Smets, de musicerende eeneiige tweeling die in 2014 op de valreep de duimen moest leggen in de finale van The Voice van Vlaanderen. Sinds hun indrukwekkende doortocht op de nationale tv trokken ze de aandacht van muziekminnend Vlaanderen als Duplicate, Double D en Rooftop Renegades. Onder die laatste naam scoorden ze eind vorig jaar met ‘Keep on walking’ nog een nummer-1-hit in Nederland.

 

Een muzikale vader met zulke muzikale kinderen. Dat klinkt niet als een toeval.

Luc: Ik ben inderdaad koorleider van het Genker Mijnwerkerskoor. Bij ons in huis zijn altijd veel instrumenten aanwezig geweest, waarvoor Koen en Jo al snel een fascinatie voelden.

Maria: Koen wilde meteen notenleer volgen, maar was daarvoor nog duidelijk te jong. In die tijd mocht dat pas vanaf het derde studiejaar. Jo koos later voor gitaar, Koen voor piano.

 

Muziek veranderde al snel van geluiden uit instrumenten in gestructureerde klanken die je kan opwekken en combineren tot een inspirerend lied. Hoe belangrijk werd muziek in hun jonge leven?

Luc: Muziek was alles voor hen. Ze voetbalden ook graag en deden dat net als bijna alle andere activiteiten altijd samen. Maar het was meteen duidelijk dat ze zonder hun muziek niet konden. Daarom kozen ze er samen voor het voetbal te laten vallen en zich volledig toe te leggen op muziek. Koen en Jo wisten op jonge leeftijd al wat ze wilden. Klassieke muziek sprak hun helemaal niet aan. Zij verloren hun hart al snel aan pop en jazz. Hun muziekleraren hebben hen daar ook in gesteund.

 

Welke rol heeft de begeleiding op jonge leeftijd in hun latere successen gespeeld?

Luc: Een combinatie van drie factoren bepaalt succes: talent, doorzetting en vakmanschap. Koen en Jo hebben muziek van nature duidelijk in de vingers. Ook aan volharding ontbreekt het hun niet. Maar voor vakmanschap ben je sowieso op anderen aangewezen. Hun talent overstijgt mijn muzikaliteit vele malen. Dus waren wij heel dankbaar met de leraren die hen begeleidden en het beste in hen naar boven wisten te halen. Alano Gruarin en Roeland Alen zijn werkelijk bepalend geweest en hebben hun technische bekwaamheid enorm versterkt.

 

Hoe zou je hun stijl omschrijven?

Luc: Koen en Jo zijn in staat een mengeling van genres te brengen en doen dat ook. Van country en rock over pop tot techno en smartlap: hun technische vakkundigheid reikt bijzonder ver. Daarin schuilt hun kracht. Op die brede technische basis kan hun gecombineerd talent wortel schieten en spraakmakende muziek voortbrengen.

 

Koen en Jo worden altijd in één adem genoemd. Zijn ze werkelijk zo onafscheidelijk?

Maria: Sommige ouders van eeneiige tweelingen scheiden hen om ervoor te zorgen dat elk zijn eigen weg leert te gaan. In de lagere school werden Koen en Jo ook even in aparte klassen gezet. Dat was niet meteen een groot succes. Na enkele maanden mochten ze weer samenzitten. Ze konden hun geluk niet op.

Luc: Koen en Jo voelen hetzelfde. Ze hebben weliswaar ieder hun eigen karakter, maar kunnen echt niet zonder elkaar. Hun band is zelfs zo hecht dat we vreesden dat de aankondiging van Koen om met zijn vriendin alleen te gaan wonen lastige situaties zou opleveren. Uiteindelijk lukte het wel, maar ze hebben elkaar nodig en vragen elkaars oordeel bij zowat elke beslissing.

 

In welke zin heeft de Genkse context bijgedragen aan hun succes?

Luc: Allereerst is er de al vermelde kwaliteit van het muziekonderwijs via de Genkse academie. Daarnaast wordt er in Genk een klimaat gecreëerd waarin jonge talenten zich duidelijk en vaak kunnen manifesteren. Denk bijvoorbeeld aan Genk On Stage en tal van Genkse evenementen waar veel aandacht is voor talent uit onze stad. Koen en Jo laten zien dat die samenwerking tussen het onderwijs en de praktijk heel lonend kan zijn.

 

Wat betekent onze stad nog voor Koen en Jo?

Luc: Dit jaar gaan ze weliswaar in heel België en Duitsland op tournee en eerder namen ze singles op in Engeland, maar hun uitvalsbasis is en blijft Genk. Ze zijn fiere Genkenaren. Overal waar ze optreden, ontpoppen ze zich tot culturele ambassadeurs voor onze stad. In de loop van hun optreden vertellen ze dat ze uit Genk komen, uit een mijnwerkersgezin. Dat is niet overal even evident, maar ze houden eraan hun bescheidenheid te onderstrepen en Genk te promoten.

 

Welke zijn de belangrijkste waarden die jullie hun hebben meegegeven?

Luc: Het is belangrijk dat je met je voeten op de grond blijft, zeker wanneer je je in de harde wereld van de showbizz begeeft. Ik heb veel jongeren zien opklimmen en meteen weer zien crashen. Vroeger was het risico daarop groter. Tegenwoordig worden jonge mensen beter bijgestaan. Toch blijft het opletten voor gehaaide managers die jongeren oppikken voor hun eigen financieel gewin. Als getalenteerd kind is het goed dat je dan een sterk gezin in je rug hebt dat je ondersteunt, maar ook weer niet van alles afschermt.

 

Klik hier om andere artikels uit de Horizon van mei-augustus 2019 te lezen