Stad Genk blaast dit jaar 25 kaarsjes uit als stad. Een heus feestjaar met tal van momenten om te vieren. Maar ook een moment voor reflectie en kijken naar wat er anders en beter kan. De werking werd onder de loep genomen en die hele analyse resulteert in een nieuwe merkarchitectuur met als kers op de taart: een nieuw logo en baseline. ?
De jaarovergang van 1999 naar 2000 werd wereldwijd met ingehouden adem gevierd. Spannend aftellen naar iets nieuw. Wat zal het worden? Hoe zal het zijn? Misschien zat de millenniumbug daar voor iets tussen, maar vooral: Genk kreeg eindelijk de titel stad. Tijdens een grootse nieuwjaarsreceptie vierden de nieuwe stadsinwoners de titel en er werd een nieuw logo onthuld met de slagzin De Ruimte, De Kracht.
In 2011 kondigde het tijdperk van Iedereen Genkt zich aan. Nog steeds een erg mooi werkwoord, als je het mij vraagt, grapt burgemeester Wim Dries. Maar de laatste jaren voelden we dat het merk niet meer goed in elkaar zat. We communiceren via te veel kanalen, onder te veel verschillende merknamen. Daardoor weet de Genkenaar niet meer altijd wie communiceert, wat de stad allemaal voor de inwoners kan betekenen, en welke diensten en producten we aanbieden. En daar moest wat aan veranderen.
Bouwen aan Genk
Daarvoor heeft de stad de voorbije jaren een heel traject doorlopen. Zo hebben we de kernwaarden en normen van onze organisatie opnieuw gedefinieerd. Wij zijn een warme stad, een stad die vooruitkijkt en een stad die leeft. En nog meer zijn wij een stad die werkt, een stad die ervoor zorgt dat het aangenaam wonen, leven en werken is in Genk, vult de burgemeester aan.
Gewapend met die vier kernwaarden ging stad Genk op zoek naar een nieuwe partner die kon helpen met het bouwen van een sterke merkarchitectuur. Een partner die alle merken en producten onder de loep neemt en bekijkt hoe de organisatie ze best met elkaar verbindt. Het Belgische Brand Agency SKINN kwam hierbij als beste kandidaat uit de bus.
Genk, das echt
De voorbije jaren hebben we veel sterke merken op de markt gebracht. Zoals C-mine, Campus O³, Genk On Stage, Vollebak Vennestraat, en zoveel meer. Allemaal onder hun eigen sterke naam en met succes. We zijn daar erg trots op. Maar te vaak wisten mensen niet meer dat het initiatieven van de stad zijn, vertelt burgemeester Wim Dries.
En dat was dus ook de belangrijkste opdracht van SKINN. De link met de stad terug duidelijk maken en de kernwaarden naar voor schuiven. Vol goesting beginnen we dus vanaf vandaag ons nieuw merk uit te dragen. En dat doen we in een nieuw kleedje. Want we stellen ook een nieuw logo voor, vertelt coalitiepartner en schepen van Wijken, Participatie en Jeugd, Alessandro Cucchiara. Een eenvoudig ontwerp, dat kracht en ruwheid uitstraalt. Exact zoals we zijn. Niet afgeborsteld of perfect, maar echt, vult de burgemeester aan.
Duurzaam
Het nieuwe logo werd ook door SKINN ontworpen. Voor de uitwerking van de visuele identiteit, denk daarbij aan het logo en de huisstijl, hebben we zon 20.000 euro voorzien, verduidelijkt de burgemeester. De komende weken, maanden en jaren zal je het steeds vaker in het straatbeeld zien opduiken."
Denk daarbij aan de stickers op 236 voertuigen, 820 straatnaamborden, brieven, 100 stadsvlaggen en zoveel meer. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Het logo wordt op nog veel meer manieren ingezet. We weten dus wat te doen, lacht de burgemeester. Maar we gaan de uitrol duurzaam aanpakken en vervangen iets pas wanneer het oude exemplaar versleten is.
Genk viert
Met trots gaan we morgen het logo ook voorstellen aan alle Genkenaren tijdens Genk Viert, vertelt schepen Cucchiara. We vieren samen dat we 25 jaar stad zijn. En daarom trakteren we en kan elke Genkenaar vier gratis bonnetjes afhalen. Al 6.200 mensen hebben dit gedaan. En wie zaterdag nog beslist om te komen, kan tot 16 uur nog gratis bonnetjes afhalen aan het onthaal van C-mine.
En het feest zal na morgen nog niet gedaan zijn, besluit de burgemeester. Want we kijken nu ook al uit naar De Warmste Week. Dan kunnen we tonen wat voor een warme stad wij écht zijn!
