"Alle kleine beetjes helpen"

Als kleine jongen was hij gefascineerd door oceanen en de ruimte. Als prille dertiger deelt Stijn Blokken, leerkracht in het 5de en 6de leerjaar van basisschool De Bladwijzer in Waterschei, zijn nooit aflatende liefde voor de natuur enthousiast met de volgende generatie. Hij doet dat door zijn leerlingen zoveel mogelijk bewust te maken van de kwetsbaarheid van onze planeet en hen duidelijk te maken: ook jij kan een steentje bijdragen.

“Milieu bewust zijn, dat zit in mijn DNA. Ik probeer dit dan ook zoveel mogelijk mee te geven aan mijn leerlingen. Vaak is dat via heel praktische voorbeelden. Zo neem ik in het begin van het schooljaar een grote zak mee naar de klas met daarin 116 plastic flesjes. Het aantal flesjes dat gemiddeld jaarlijks per persoon in de oceaan terecht komt! Dat is een echte eyeopener voor de kinderen. Ik vraag hen vervolgens om plastic wegwerpflesjes te ruilen voor een herbruikbaar model. De zero-plastic-policy is intussen op heel onze school aanwezig, we passen het toe op onze schoolevents o.a. door te kiezen voor herbruikbare bekers. We verspillen zo weinig mogelijk papier en tijdens schooluitstappen verplaatsen we ons zoveel mogelijk met de fiets.”

Nadenken over eigen gedrag

“Elke week komt er in de klas een ‘duurzaam thema’ aan bod. Van afval sorteren over waterverbruik tot fast versus slow fashion. Ik laat de klas graag op een speelse manier nadenken over hun eigen gewoontes. Hoeveel T-shirts hebben de leerlingen thuis in de kast liggen? Hoeveel stuks dragen ze effectief? Kopen ze soms tweedehands? Kennen ze upcycling? Ik maak hen bewust van hun eigen gedrag en de impact hiervan op de natuur. Als een leerling dan komt vertellen dat ze thuis nog enkel glazen flessen gebruiken en dat we dus ook de ouders inspireren, dan doet me dat wel iets.”

Eco Warrior

“Onder de collega’s sta ik bekend als de ‘eco warrior’ van De Bladwijzer. Ik tracht hen zoveel mogelijk te inspireren met mijn duurzaam verhaal en lanceer, samen met mijn leerlingen, regelmatig nieuwe acties, zoals de trashtag-challenge waarbij we een onderkomen plek in de stad opkalefateren. Het resultaat verschijnt op een ‘wall of fame’ op school. De kerstcadeaus maken we van herbruikbare materialen. Mijn leerlingen begrijpen dat alle kleine beetjes helpen.”