Eenvoudiger, sneller en transparanter materiaal reserveren: Genkse uitleendienst vernieuwt

Gepubliceerd op donderdag 15 mei 2025 14 u.

Op de gemeenteraad van 20 mei wordt de vernieuwing van de Genkse uitleendienst voorgelegd. Vanaf september schakelt de uitleendienst over op een gebruiksvriendelijke webshop waarmee klanten hun materialen eenvoudig online kunnen reserveren. “Met deze vernieuwing willen we burgers en verenigingen optimaal ondersteunen bij de organisatie van hun activiteiten.” 

De uitleendienst van stad Genk is al jaren een vaste waarde voor wie materialen nodig heeft om activiteiten te organiseren. Jaarlijks maken honderden burgers, verenigingen en organisaties er dankbaar gebruik van. In 2025 ontving de dienst al meer dan 500 aanvragen voor onder meer tafels, stoelen, geluidsinstallaties, nadarhekken en nog veel meer. 

Nu wordt de uitleendienst grondig vernieuwd. “Met een nieuw digitaal reservatiesysteem, aangepaste gebruiksvoorwaarden en een klantgerichte aanpak willen we onze dienstverlening verder optimaliseren en nog beter afstemmen op de noden van onze inwoners en verenigingen”, benadrukt schepen van Technische Uitvoerende diensten, Erhan Yilmaz. 

Moderne en gebruiksvriendelijke webshop 

Materiaal reserveren was nog nooit zo snel en eenvoudig. Vanaf september schakelt de uitleendienst over op een gebruiksvriendelijke webshop waarmee burgers en verenigingen hun reservatie volledig digitaal kunnen regelen. Na een eenmalige online registratie krijgen gebruikers toegang tot het volledige aanbod. Ze kunnen rustig alle materialen bekijken met duidelijke foto’s, beschrijvingen en handleidingen. De gewenste items plaatsen ze eenvoudig in een digitaal winkelmandje. 

Daarna gaan de medewerkers van de uitleendienst aan de slag. Ze controleren of de gevraagde materialen beschikbaar zijn en sturen bij goedkeuring automatisch een bevestigingsmail met de reservatie en bijhorende digitale factuur. Is een bepaald item toch niet beschikbaar? Dan nemen ze persoonlijk contact op om samen naar een geschikt alternatief te zoeken. 

“Met dit nieuwe systeem maken we het reserveren van materiaal voor iedereen makkelijker en sneller”, benadrukt schepen Yilmaz. “Zo willen we burgers en verenigingen maximaal ondersteunen bij de organisatie van hun activiteiten.” 

Hulp bij het nieuwe systeem 

Zodra het nieuwe systeem van start gaat, ontvangen alle klanten van de voorbije jaren een e-mail met een duidelijke toelichting over de vernieuwde werking. Ook op de website van de stad wordt een overzichtelijke handleiding voorzien die stap voor stap uitlegt hoe men materiaal kan reserveren. Wie minder digitaal vaardig is, kan bij de medewerkers van de uitleendienst terecht. Zij staan klaar om klanten persoonlijk te helpen bij hun reservatie. 

Transparante kosten 

Naast de vernieuwde webshop wordt het systeem van waarborgen vervangen door retributies. Klanten hoeven geen cash waarborg meer te betalen bij het afhalen van materialen. Eventuele schade of verlies wordt nu gefactureerd volgens vooraf vastgestelde tarieven.