Genk inspireert inwoners om energie te besparen

Gepubliceerd op zaterdag 14 maart 2026 9.50 u.

Stad Genk organiseert de komende weken verschillende infosessies over energie. Met deze sessies wil de stad inwoners helpen om slimmer met energie om te gaan en meer te elektrificeren, zowel thuis als onderweg. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee.

Tijdens de infosessies krijgen deelnemers praktische uitleg over onder meer de digitale meter, de energiefactuur, snel energie besparen en slimme sturing van energieverbruik. Ook onderwerpen zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en autodelen komen aan bod. Zo leren inwoners hoe ze hun energieverbruik beter kunnen opvolgen en meer gebruik kunnen maken van zelf opgewekte energie.

“’We willen Genkenaren informeren en inspireren om duurzame energiekeuzes te maken,” legt schepen van Duurzaamheid, Karel Kriekemans uit. “We houden het niet alleen maar bij advies. Met de renocoach kan je ook praktisch aan de slag: deze persoon helpt je bijvoorbeeld bij verbouwingen. Of aan het energieloket kan je terecht met al je vragen.”

Overzicht infosessies

Online infosessie alles over autodelen (georganiseerd door Way-To-Go) – woensdag 18 maart

Infosessie energiefactuur – donderdag 26 maart

Infosessie digitale meter – donderdag 26 maart en dinsdag 28 april

Infosessie snel besparen – dinsdag 31 maart

Infosessie groepsaankoop zonnepanelen en thuisbatterijen – donderdag 2 april en woensdag 29 april

Online infosessie deel je eigen wagen (georganiseerd door Way-To-Go) – dinsdag 21 april

Infosessie slimme sturing – donderdag 30 april