Het verhaal van de Molenstraat

Genkse Molenstraat klaar voor toekomst als ‘straat van de ambachten’

Na een volledige infrastructurele make-over en met de aanpak van de leegstand via Stadsfabriekjes en pop-up initiatieven, luidt dit najaar voor de Genkse Molenstraat meteen ook een nieuwe toekomst in. Een nieuwe toekomst met een nieuwe identiteit ontwikkeld door designer Roel Vandebeek. Met een nieuw logo in de vorm van een molensteen zet de Molenstraat zich op de kaart als sfeervolle winkelstraat waar je vooral lokale, ambachtelijke en creatieve zaakjes vindt en gezellig kunt slowtimen.

Het waren niet de gemakkelijkste jaren voor de Genkse Molenstraat. De straat had te kampen met leegstand en was ook aan heraanleg toe. Die werken zijn nu volledig afgerond en het resultaat mag er zijn. De straat ziet er goed uit, maar tegelijk groeide ook het besef dat er meer nodig is dan heraanleg om een straat een aantrekkelijke eigen uitstraling te geven. Daar hoort tegenwoordig een nieuw aanbod bij én last but not least een eigen look en feel.

Leegstand aanpakken

Leegstand tegengaan was één van de redenen waarom we met het concept van De Stadsfabriekjes zijn gekomen. Met coaching op maat, praktische begeleiding en financiële incentives stimuleren we mensen met een goed idee om de stap te zetten van droom naar onderneming. We focussen vooral op het creatief-ambachtelijke ondernemerschap én op de Molenstraat.

En met resultaat. Op dit moment zijn niet minder dan drie Stadsfabriekjes en één proefatelier actief in de Molenstraat: Goudskool, Genkse Shtijl, Print City en Sinon Store, samen goed voor een nieuwe invulling voor vier panden.

Niet zomaar een zijstraatje

Jan Feys van Boekhandel Malpertuis, één van de vaste waarden en sterkhouders in de straat, is tevreden: “We komen inderdaad uit een moeilijke periode, maar de geslaagde heraanleg geeft een nieuw elan. Als bestaande handelaars waarderen we erg dat de stad stevig inzet op de herinvulling van de handelspanden. Stadsfabriekjes zoals Goudskool en Print City zijn het soort zaken waar de Molenstraat zich mee kan profileren: jonge, gespecialiseerde ambachtsmensen die een origineel artikel brengen dat je nergens anders vindt en waarvoor de klant speciaal naar onze straat komt. Ook de pop-ups zijn een mooie aanwinst voor het najaar: leuke winkels met originele geschenkartikelen zorgen voor passage in de cadeauperiode. Van zodra meer handelspanden definitief ingevuld raken, zal de Molenstraat niet langer zomaar een zijstraatje in Genk-centrum zijn, maar uitgroeien tot een volwaardige, originele en authentieke winkelstraat in het centrum van Genk.”

Straat van de ambachten

En dat is dan ook precies de toekomst die we voor ogen hebben voor deze straat. Stadscentra moeten zich onderscheiden en meerwaarde bieden aan inwoners, bezoekers en shoppers. In tijden van e-commerce moeten handelskernen zichzelf heruitvinden. Dat doen we in Genk-centrum door in te zetten op sfeer en beleving, bijvoorbeeld met nieuwe sfeerverlichting en evenementen. Anderzijds door een speciaal aanbod te creëren, unieke zaken die je niet zomaar overal vindt. In de Molenstraat zullen dat dan ook de ingrediënten zijn. Net zoals we de Vennestraat terug op de kaart hebben gezet als ‘straat van de zintuigen’, werken we voor de Molenstraat een identiteit uit als ‘straat van de ambachten’. En dus zetten we enerzijds in op het aantrekken van creatief-ambachtelijk ondernemerschap en anderzijds op de uitwerking van een nieuwe uitstraling en identiteit. Deze lanceren we nu en zal de komende maanden in het straatbeeld meer en meer zichtbaar worden.

Molensteen als logo

Designer Roel Vandebeek werkt deze opdracht voor de stad uit. Met zijn bedrijf It’s a Roel zocht hij een samenwerking met Tricolor, gespecialiseerd in grafisch ontwerp: “De link naar het verleden met de watermolen en de molensteen was snel gelegd. De ronde, vriendelijke vorm met zijn typerende groevenstructuur lag aan de basis van het nieuwe logo, " legt Michel Knapen van Tricolor uit.

“Stad Genk gaf aan dat het idee van slow timen, warme materialen en een ambachtelijke uitstraling een must waren voor de nieuwe Molenstraat. Daar ben ik mee aan de slag gegaan om origineel straatmeubilair te creëren”, pikt Roel Vandebeek in. “Ik wou in bruut hout een uitnodigend zitobject maken. Ik ben daarvoor vertrokken vanuit het archetype van een houten bank: een boomstam. Ik heb daar een strakke vorm uit gepuurd, die wordt aangekleed met een ambachtelijk accent in de vorm van houtsnijwerk. Zo ontdekt de passant een mooi contrast tussen de strakheid van het hout enerzijds en het frivole van het ornament anderzijds. Om de aanwezigheid van de winkels te accentueren, ontwierp ik ook metalen totems, die fier het logo van de Molenstraat dragen. Deze informatiedragers kunnen worden aangekleed door de winkeliers om herkenbaar en duidelijk te communiceren met de passanten. We richten zelf ook een pop-upwinkel in de komende maanden. De ideale uitvalsbasis om verder te werken aan de aanpak van het straatbeeld en tegelijkertijd de vinger aan de pols te houden."