Meer kansen voor kinderen en tieners in Genk-Centrum-Noord

Gepubliceerd op vrijdag 26 juni 2026 9.06 u.

Genk-Centrum-Noord zet een belangrijke stap vooruit voor kinderen en tieners. Met de opening van een nieuwe kinder- en tienerwerking van OXYGENK én de aanleg van een nieuwe speeltuin krijgen jonge buurtbewoners er extra ruimte bij om te spelen, elkaar te ontmoeten, talenten te ontwikkelen en zich thuis te voelen in hun buurt.

De nieuwe werking van OXYGENK, gevestigd aan de Oude Hostartstraat 14 achter basisschool De Padvinder, richt zich op kinderen van 6 tot 9 jaar en tieners van 10 tot 13 jaar. De organisatie wil er een warme, laagdrempelige plek creëren waar kinderen en tieners terechtkunnen voor ontmoeting, activiteiten en ondersteuning.

Investeren in de toekomst

Voor Genk betekent de komst van deze werking een belangrijke investering in jeugdwelzijn en gelijke kansen, dat vertelt schepen van Jeugd Alessandro Cucchiara: "Als stad zijn we bijzonder blij dat OXYGENK deze nieuwe werking opstart in Genk-Centrum-Noord. We weten dat het vrijetijdsaanbod voor jonge kinderen in deze buurt beperkt was en dat niet iedereen de weg vindt naar bestaande initiatieven in het stadscentrum. Met deze nieuwe werking krijgen kinderen en tieners dichtbij huis extra kansen om zich te ontwikkelen, anderen te ontmoeten en hun talenten te ontdekken."

Die nood werd eerder al zichtbaar tijdens een proefproject binnen de gebiedsgerichte werking van de stad in 2024. Gedurende negen weken gingen buurtwerkers en de wijkmanager outreachend aan de slag met kinderen in de buurt. Het project bleek een succes en toonde tegelijk aan dat er behoefte was aan een duurzaam aanbod op maat van de wijk.

Speeltuin als ontmoetingsplek

Gelijktijdig met de opening van het Oxyhuis wordt ook een nieuwe speeltuin officieel in gebruik genomen. Kinderen uit de buurt werden hierbij nauw betrokken. Ze dachten mee na over de inrichting en kozen zelf de naam van de speeltuin: ’t Padvindertje.

Met de combinatie van een nieuwe jeugdwerking en een aantrekkelijke speelomgeving ontstaat een plek waar kinderen en tieners niet alleen kunnen spelen, maar ook kunnen groeien, verbinden en hun buurt mee vormgeven.

"Kinderen en jongeren hebben vandaag meer dan ooit nood aan plekken waar ze zichzelf kunnen zijn, nieuwe mensen kunnen ontmoeten en op een positieve manier hun vrije tijd kunnen beleven," zegt Tessa Debaeke, directeur van OXYGENK. "Met deze nieuwe werking willen we hen letterlijk en figuurlijk extra zuurstof geven."

Samen bouwen aan sterke buurten

Voor OXYGENK vormt de nieuwe locatie een uitbreiding van haar bestaande werkingen voor jongeren in Genk en omstreken. De organisatie bouwt daarmee verder aan een toegankelijk en preventief aanbod dat inzet op welzijn, verbinding en talentontwikkeling. Stad Genk ziet dergelijke initiatieven als een belangrijke hefboom voor sterke buurten en verbonden gemeenschappen.

"Kinderen en tieners verdienen kansen om zich te ontplooien, ongeacht waar ze opgroeien. Daarom blijven we investeren in buurten waar ontmoeting, spel, talentontwikkeling en welzijn centraal staan. Samen met sterke partners zoals OXYGENK creëren we plekken waar jonge Genkenaren zich thuis voelen en kunnen groeien, " besluit schepen Cucchiara.

De werking van OXYGENK start op 30 juni 2026. Tijdens juli en augustus kan je er terecht op dinsdag en donderdag van 12 tot 16 uur. Het volledige zomerprogramma en alle praktische informatie vind je op de website en sociale mediakanalen van OXYGENK.

Over OXYGENK

OXYGENK vzw biedt zuurstofrijk jeugdwerk aan kinderen en jongeren van 6 tot 30 jaar. Vanuit haar Oxyhuizen en het OverKop-huis in Genk creëert OXYGENK laagdrempelige ontmoetingsplaatsen waar vrije tijd, verbinding, talentontwikkeling en welzijn samenkomen.