Onlangs vierde het medioren/seniorenloket zijn eerste verjaardag. Dat richtte de adviesraad 55+ speciaal op om 55-plussers met vragen de weg te laten wijzen door leeftijdsgenoten. Vooral 70-plussers vinden hun weg uitstekend naar de laagdrempelige service van de vrijwilligers aan het loket. De meest gestelde vragen gaan over het gezinsinkomen en sociale en financiële voordelen.
Naar aanleiding van het eenjarig bestaan van het loket vroeg Horizon wat cijfers en achtergrondinformatie op bij de vrijwilligers die er het kloppende hart van zijn. Meer info over de premie nutsvoorzieningen, de gratis huisvuilzakken en de gratis taxicheques bleken in de categorie van financiële voordelen dikwijls de reden voor een bezoek. Ook bij geschillen met de Watergroep of vragen rond een opvallend hoge elektriciteitsfactuur krijgen we geregeld mensen over de vloer, weet een vrijwilliger van het eerste uur die net als alle andere vrijwilligers een gedegen opleiding tot medioren- en seniorenconsulent volgde.
Graag gedaan!
Eigenlijk kan je als medior of senior met al je vragen aan het loket terecht. Getuige daarvan het lijstje met onderwerpen die het voorbije jaar aan bod kwamen, van de boodschappendienst over computerlessen en gratis uitstappen met de bus tot het aanbod van Rap Op Stap. Weten we het antwoord zelf niet? Dan verwijzen we je door naar een specialist die beter geplaatst is voor een antwoord op maat. En we onderhouden warme contacten met tal van professionals waardoor we goed op de hoogte blijven van veranderingen in de wetgeving of het activiteitenaanbod. De vrijwilligers achter het loket noemen hun inzet een heel fijne manier om kennis te delen en andere 55-plussers te helpen. Echt een bijzondere ervaring om even dat extraatje te zijn dat iemand van jouw leeftijd nodig heeft, weet een vrijwilliger.
Luisteren vraagt tijd
De sterke aantrekkingskracht van onze dienstverlening ligt zeker ook in onze geduldige aanpak. Veel van de 100 unieke bezoekers die het eerste jaar naar het loket kwamen, waarderen het dat er naar hen wordt geluisterd. De vrijwilligers werken niet met een afsprakenagenda en geven hun bezoekers de kans om hun volledige verhaal te vertellen. Dat we voldoende tijd uittrekken, geeft rust en maakt ruimte vrij voor meer nuance. Dat doet heel wat mensen zichtbaar deugd. Af en toe komen zo ook emotionele kwesties aan bod die anders onderhuids blijven. Ook daarin schuilt veel meerwaarde.
Voltreffer
In zijn eerste jaar verwelkomde het loket 100 unieke bezoekers, onder wie 60% vrouwen en 40% mannen. 47% van de bezoekers situeren zich in de leeftijdscategorie 70-79 jaar, 26% is tussen 60 en 69 jaar, 25% is ouder dan 80 jaar. Amper 2% is jonger dan 60 jaar. Dat velen van hen nog aan het werk zijn en daardoor een ruimer netwerk hebben, verklaart deels waarom ze duidelijk minder snel een beroep doen op het loket. 40% van de bezoekers komt uit Genk-centrum, de rest uit de wijken.
Bezoek je zelf graag eens het medioren/seniorenloket?
Elke donderdag van 14 tot 16 uur
Zonder afspraak: meld je aan bij het onthaal op het balieplein in het stadhuis
Gratis