Er wordt een retributie geheven voor diverse administratieve diensten verleend door het stadsbestuur:
- afgifte van een identiteits- of verblijfsdocument, paspoort (reispas) en rijbewijs;
- wijziging van de voornaam;
- opstart van een aanvraag tot het verkrijgen van de Belgische nationaliteit;
- voltrekking van een huwelijk en afgifte van een trouwboekje (optioneel);
- eenzijdige verklaring van de beëindiging van de wettelijke samenwoning;
- afgifte van een slachtbrief;
- afgifte van fotokopies en/of prints van bestuursdocumenten in het kader van de wetgeving inzake openbaarheid van bestuur;
- allerhande opzoekingen, bijvoorbeeld genealogische of andere opzoekingen in de registers van de burgerlijke stand, de bevolkingsregisters of het stadsarchief;
- conformiteitsonderzoeken voor woningen;
- verstrekking van vastgoedinlichtingen via het Vastgoedinformatieplatform of vaststellingsverslagen door een beëdigd landmeter.
Datum gemeenteraad: 17 december 2019
Datum bekendmaking: 20 december 2019
Gewijzigd gemeenteraad: 21 december 2021, 19 december 2023, 20 februari 2024, 21 mei 2024, 18 juni 2024
Datum bekendmaking gecoördineerde versie: 29 december 2021, 26 december 2023, 27 februari 2024, 28 mei 2024, 25 juni 2024