Eind juni rijden de bussen Campushopper en ConnecThor voor het laatst uit. Die beslissing nam stad Genk, initiatiefnemer van beide lijnen volgens het derdebetalersysteem (DBS), na een evaluatie en overleg met De Lijn en de betrokken partners UCLL / LiZA, ZOL en Luca School of Arts. Er wordt redelijk gebruik gemaakt van de buslijnen, maar niet op de beoogde trajecten. Het idee achter deze lijnen is namelijk een goede én duurzame verbinding van de Genkse campussen ZOL, C-mine en Thor Park met de stations van Genk en Hasselt. Deze intentie op zich blijft echter overeind. Onze gekende G-lijnen en de versterking door De Lijn van lijn 45 garanderen een goede bereikbaarheid van onze
stadssites. Wij blijven er ook van overtuigd dat de toekomst is aan duurzame vormen van mobiliteit en daarin investeren we voluit. Zowel in openbaar vervoer als in andere mogelijkheden, stelt schepen Michaël Dhoore.
Stad Genk en De Lijn maken vandaag bekend dat de buslijnen Campushopper voor het laatst
zal rijden op 27 juni en ConnecThor op 30 juni. In het kader van het DBS van De Lijn nam stad
Genk in 2015 het initiatief voor deze lijnen. De filosofie was om de zich volop ontwikkelende
Genkse sites, ZOL met campus LiZA, Thor Park en C-mine met Luca School of Arts, optimaal
via openbaar vervoer te verbinden met de stations van Genk en Hasselt en met UHasselt,
daarbij mikkend op zowel het studentenpubliek als werknemers op die sites. De
Campushopper rijdt sinds september 2015, de ConnecThor sinds juli 2016.
Evaluatie en overleg
Stad Genk investeerde in de Campushopper, die iets minder dan twee jaar zal rijden, net
geen 700.000 euro. De ConnecThor zal eind juni precies een jaar gereden hebben en vormt
zo een investering van een kleine 200.000 euro. Serieuze investeringen, en daarom spraken
we ook van in het begin af met De Lijn dat we het gebruik ervan goed zouden monitoren en
evalueren, stelt schepen van mobiliteit Michaël Dhoore. Dat gebeurde zowel via tellingen
als via enquêtes van reizigers. De resultaten waren duidelijk: de lijnen worden redelijk goed
gebruikt, maar niet voor de door ons beoogde verbindingen.
Het grootste aandeel van de gebruikers situeerde zicht tussen de universitaire campus in
Diepenbeek en Hasselt station; de Genkse sites C-mine en ZOL waren samen goed voor nog
geen 10% van het haltegebruik.
Voor de ConnecThor voerde De Lijn in de maand oktober 2016 enkele dagen tellingen uit,
waaruit bleek dat het aantal reizigers eerder laag lag en er ook weer geen sprake was van
structurele gebruikers voor de haltes ZOL en Thor Park.
Een combinatie van factoren ligt wellicht aan de oorzaak: concurrentie van andere
bestaande lijnen zoals de 45 voor bepaalde delen van de trajecten en voor Thor Park ook het
feit dat de site nog in volle uitbouw is. Daarbij komt wellicht nog dat bepaalde potentiële
gebruikersgroepen vasthouden aan de auto.
Duurzame mobiliteit = de toekomst
Op basis van deze resultaten hebben we een constructief overleg gehad met de diverse
betrokken partners op Thor Park, ZOL / LiZA en C-mine / Luca, en ook met De Lijn.
Vervolgens hebben we als initiatiefnemer vorige dinsdag de beslissing bekrachtigd om de
lijnen stop te zetten, vervolgt mobiliteitsschepen Dhoore.
Natuurlijk is dit jammer, maar als stad kijken we vooruit én naar het grotere geheel, gaat
schepen Dhoore verder. Duurzame mobiliteit is de toekomst. En daar blijven we dan ook op
inzetten. We blijven investeren in onze G-lijnen om de Genkse sites, wijken en het
stadscentrum met het station als knooppunt met elkaar te verbinden. Maar we kijken verder
dan dat naar andere, innovatieve vormen van duurzaam vervoer. Net kondigden we nog een
extra Genks Cambiopunt aan. We onderzoeken de mogelijkheid van een zelfrijdende
shuttlebus. We investeren fors in de fiets: kwaliteitsvolle trage verbindingen doorheen
onze stad, het BlueBikesysteem dat we naar Genk haalden en momenteel loopt ook een
haalbaarheidsstudie rond de introductie van een fietsdeelsysteem.
De Lijn biedt goede alternatieven
Momenteel zorgen een aantal streeklijnen voor een frequente verbinding tussen de stations
van Hasselt en Genk. Zo vormt Lijn 45 Hasselt – Maaseik/Maastricht een prima alternatief.
Aan het station in Genk staat deze lijn in aansluiting met de G-lijnen en streeklijnen, die
zorgen voor de bediening van onder andere Thorpark, C-Mine, ZOL en LiZA-campus. Dit in
beide richtingen.
- Verbinding Hasselt- Diepenbeek (campus) – Genk
Vanaf 1 september zal De Lijn lijn 45 opnieuw versterken, zodat er de hele dag door tussen
Hasselt, Diepenbeek en Genk op kwartierfrequentie gereden wordt, waaronder 1x per uur
van/naar Maastricht via ZOL en 1x per uur van/naar Maaseik. - Thor Park
Thor Park wordt bediend door stadslijn G1. Deze lijn rijdt van 6.00 tot 20.00 uur, om het
halfuur. Tijdens de spits tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 15.00 en 18.00 is dat zelfs om
het kwartier. - ZOL en campus LiZA
De LiZA-campus en het ZOL worden regelmatig bediend door lijn 45 en daarnaast door
stadslijn G2 tussen 06.00 en 20.00 uur om het kwartier. - C-mine
C-mine wordt tussen 06.00 en 20.00 uur om het halfuur bediend door stadslijn G8. Tussen
6.30 en 8.30 uur en tussen 15.30 en 18.30 uur is dat zelfs om het kwartier. C-mine is ook
opgenomen in de ophaallus van de avondlijn G3.