Subsidie invulling & renovatie commerciële panden

Het Genkse stadsbestuur draagt ondernemers een warm hart toe. Daarom willen we onze stad verder uitbouwen tot een levendige handels- en horecastad! Het subsidiereglement kan daarbij helpen. 

Commerciële panden zijn een meerwaarde in het straatbeeld én versterken de aantrekkelijkheid van onze handelskernen. Daarom voorziet Genk subsidies voor de invulling en verfraaiing van je handelspand. Ook buurtwinkels komen in aanmerking! 

Voor wie? 

Ben je een handelaar, horeca-uitbater of eigenaar? En wil je een detailhandels-, horeca- of ambachtszaak uitvoeren, of doe je dat al in één of meerdere bestaand(e) pand(en)? Is dat pand bovendien gelegen binnen onderstaande doelgebieden*? Dan is deze steunmaatregel voor jou. 

  • Genk-Centrum 
  • Handelskern Vennestraat 
  • Handelskern Stalenstraat 
  • Handelskern Hoevenzavellaan 
  • Handelskern Driehoeven 
  • Handelskern Landwaartslaan 
  • Handelskern Koning Boudewijnlaan 
  • Grondgebied Genk: buurtwinkels 

*De doelgebieden zijn specifiek bepaald in het reglement en ook op te vragen bij de afdeling Economie. 

Voorwaarden 

De steunmogelijkheden per pand worden ingedeeld in subsidiecategorieën A tot F, op basis van de situatie: 

  1. Invulling leegstand: inrichtingswerken om te komen tot een nieuwe commerciële invulling van leegstaande panden. 
  2. Samenvoeging: het samenvoegen van verschillende panden om tot één groter geheel te komen. 
  3. Gevelrenovatie: het renoveren en vernieuwen van gevels van handelspanden.
  4. Herinrichting: het herinrichten van bestaande handelszaken en nieuwe uitbatingen. 
  5. Vergroening: enkel levende vergroening komt in aanmerking. 
  6. Zuinig energieverbruik: isolatie, hoogrendementsglas, warmtepompen, zonnepanelen, …). 

De laatste twee subsidies (E en F) kunnen extra bovenop de andere subsidies worden aangevraagd. Meer info over de subsidies kan je terugvinden in het reglement of via de afdeling Economie. 

Procedure 

Een aanvraag gebeurt aangetekend naar het stadsbestuur of na afspraak bij de afdeling Economie. 

Maak een afspraak

Regelgeving 

Algemene bepalingen: 

  • De werken moeten worden uitgevoerd door ambachtslui en/of aannemers. 
  • De tussenkomst bedraagt 50% van het bedrag met een vastgelegd maximum, nl. € 10.000 (A + B + E), € 5.000 (C + F) en € 2.500 (D). 
  • Het bedrag van de subsidie bedraagt maximaal € 10.000 per handelspand voor de subsidietypen A, B, C en D. Subsidietype E en F kunnen bovenop het maximum verkregen worden als je voldoet aan de voorwaarden uit het reglement. 
  • Verschillende subsidies uit dit reglement zijn cumuleerbaar voor hetzelfde pand (indien van toepassing) met uitzondering van subsidie A en subsidie D. 
  • Een combinatie met andere stedelijke subsidies met hetzelfde doel is niét mogelijk. 
  • Andere bijkomende beperkingen? Die vind je terug in het reglement.