Waar lotgenoten familie worden: Genkse Familiegroep Jongdementie viert tien jaar in bijzijn van minister Vandenbroucke

Gepubliceerd op donderdag 4 juni 2026 9.50 u.

Op zaterdag 6 juni 2026 viert vzw Menos het 10-jarig bestaan van haar Familiegroep Jongdementie. Wat in 2016 begon als een initiatief om mensen met jongdementie en hun families samen te brengen, groeide uit tot een warme gemeenschap waar ontmoeting, ondersteuning en lotgenotencontact centraal staan.

"Jongdementie zet het leven van een gezin vaak volledig op zijn kop. Daarom biedt de Familiegroep Jongdementie een plek waar personen met jongdementie, hun partners en familieleden elkaar kunnen ontmoeten, ervaringen delen en steun vinden bij mensen die dezelfde uitdagingen kennen," legt schepen Roncada, bevoegd voor Welzijn, uit. Het motto van de groep luidt dan ook: ‘Samen ondersteunend sterk, met een lach en een traan.’

Doorheen het jaar organiseert de groep tal van activiteiten, van wandelingen en kookmomenten tot uitstappen en ontmoetingen. Daarnaast werkt Menos samen met verschillende partners aan een sterk ondersteuningsaanbod, zoals het Ontmoetingshuis Jongdementie in samenwerking met Familiehulp en het Jongdementiecafé in samenwerking met de Foundation van KRC Genk.

Tijdens de jubileumviering blikt Joris Hessels samen met enkele betrokkenen terug op het ontstaan en de groei van de familiegroep. Ook gaat de film ‘Jij en ik, wij samen’ in première. Deze documentaire, gemaakt door de Videofilmclub Genk met steun van De Warmste Week, vertelt het verhaal van de familiegroep en het Ontmoetingshuis Jongdementie.