Wandelroute 2 - Kielenswen

Heb je ooit al van de Kielenswenbeemden gehoord? Deze vloeiweiden zijn ondertussen deel geworden van onze natuur. Via deze paden zie je ze allemaal. Bovendien liggen ze in bebost gebied. Zo pik je ook een stukje groen mee.

Wist je dat het Kielenswen het brongebied is van de Schabeek? Het grote kwelgebied van de Stiemervallei zorgt ook voor een ander natuurgebied, namelijk het moeras. Dat komt door het grondwater dat spontaan naar boven komt. Vroeger kwamen hier heel wat Franstalige kunstenaars en botanisten op af. Zij konden “Kielenswen” niet uitspreken, dus gaven ze het gebied een andere naam. Zij noemden het dan weer “Les marais de Winterslag”.
nummer Boven op de Sint-Martensberg bouwde Kapitein Harzee zijn vakantiehorst. Deze villa werd later een opvanghuis voor jongeren. Zo kreeg de villa de bijnaam “Het Jongenstehuis”. Op de St. Martensberg stond ook de uitzichttoren van de Vlaamsche Toeristenbond. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gooiden Belgische militairen hem plat. Zo konden de Duitsers hem niet meer gebruiken.
Maar dit gebied heeft meer dan enkel natuur. Zo vind je er nog steeds bomkraters uit de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen bombardeerden het centrum van Genk per ongeluk. De kraters vulden zich doorheen de jaren op met natuur. Maar als je goed kijkt, zie je ze nog steeds liggen. Pas op dat je er niet in valt, gevaarlijk gebied!

Lees de routebeschrijving onder de kaart.

Verborgen achter de Vennestraat

Vertrek op de Vennestraat aan de spoorwegbrug. Sla links de Sportlaan in. Ga rechtdoor, voorbij de Acacialaan en sla net voor de bocht rechts het bospad in. (Honden aan de leiband) Ga rechtdoor de helling op tot je terug op de asfaltweg komt. Wandel verder op de Margaretalaan en bewonder de prachtige woonhuizen. Wandel voorbij het rusthuis De Vierde Wand en sla dan, net voorbij de kerk, rechtsaf de Kerkstraat in. Je steekt achtereenvolgens de Acacialaan, de Oostlaan en de Vennestraat over.

Over de Westerring

Zo kom je in de Kuilenstraat. Ga rechtdoor de fietsbrug op. Kijk naar onder en zie dat je over de Stiemerbeek stapt. Eens je terug op de begane grond bent, sla je links de Kuilenstraat in.

Sint-Martensberg

Net voor de huizenrij ga je rechtsaf. Je volgt hierbij het bordje van het Heikneuterpad. Bij de splitsing volg je het linkerpad en blijf je zo het Heikneuterpad volgen (2). Ga steeds rechtdoor tot je het gebouw van Junitas (het ‘Jongenstehuis’) ziet liggen. Blijf het pad volgen tot je aan de asfaltweg komt. Sla linksaf en wandel langs het terrein van Junitas. Voor het eerste huis sla je opnieuw linksaf op het Heikneuterpad. Volg dit pad terug het bos in. Aan het einde van het pad ga je naar links en dus niet in de richting van de huizen. Het volgend stuk is een beetje onduidelijk door de vele mountainbikepaden die hier werden aangelegd. Wij proberen je er hier doorheen te loodsen. Maar verdwalen kan je bijna niet.

Blijf het pad volgen tot je aan de rechterkant een bospad ziet. Volg dit pad naar beneden tot aan een bankje. Net voor het bankje neem ga je naar links tot je terug op het pad van daarnet komt. Wandel naar rechts het bos terug uit.

Kielenswen

Aan de Kuilenstraat ga je links de fietsbrug weer over. Beneden ga je meteen links en wandel je langs de beek. Je negeert daarbij de brede kiezelweg rechts en blijft het wandelpaadje langs het water volgen. De open plekken rechts zijn oude bommenkraters (3). Volg de bocht naar rechts en blijf langs het water (1). Net voor de spoorwegbrug verlaat je de Stiemerbeek en volg je het pad terug naar de Vennestraat. Ga hier naar links richting Crème Le Lis.

Praktische info

• Parkeren kan gratis in de Vennestraat.
  • Op deze wandeling zijn er verschillende eet-en drinkgelegenheden in de Vennestraat en de Hoefstadstraat.
  • De wandeling is niet toegankelijk voor rolstoelen en kinderwagens.