Attest van woonst

Een attest van woonst bevestigt dat je als inwoner bent ingeschreven op een bepaald adres binnen de gemeente. Er zijn 3 soorten attesten:

  • Attest van woonst vermeldt het huidig domicilieadres in Genk en je burgerlijke staat.
  • Attest van woonst met adressenhistoriek vermeldt ook je historiek van alle domicilieadressen binnen Genk.
  • Attest van woonplaatshistoriek vermeldt een historiek van alle domicilieadressen, zowel binnen als buiten Genk.

Een attest van woonst kan je alleen van jezelf opvragen. In het kader van een gerechtelijke procedure kan je dit ook krijgen van iemand anders maar dan moet je een verklaring ondertekenen waarin je de wettelijke basis vermeldt. Dit document wordt 3 jaar bijgehouden.

Procedure

Een attest van woonst kan je online aanvragen of je komt langs in het stadhuis. Je moet hiervoor een afspraak maken.

  • Digitaal aanvragen via de knop 'vraag online aan'. Na aanmelding met je elektronische identiteitskaart, Itsme of een andere aanmeldmethode van de overheid, kan je het document onmiddellijk downloaden en krijg je het in je mailbox.
  • Digitaal aanvragen via de toepassing "Mijn dossier" van de overheid. Dan moet uw wel beschikken over een kaartlezer voor het inlezen van uw elektronische identiteitskaart. Houd ook je pincode bij de hand.
  • Aanvragen aan de snelbalie van het stadhuis. Je kan tijdens de openingsuren zonder afspraak aanmelden en krijgt het attest onmiddellijk mee.

Bedrag

Gratis

Opgelet: prijzen geldig tot herziening

Meer info

Via verify.intellistampcenter.be kan je de authenticiteit van een ontvangen document controleren.