Elke twee weken kan je in bibliotheek Het Lichthuis (As) op consultatie komen bij DIGIdokter Jimmy. Met lichamelijke klachten kan je hier niet terecht. Wel helpt hij jou als je vragen hebt over het gebruik van jouw smartphone, laptop of tablet. Een tijdje geleden brachten we Jimmy een bezoek want we wilden wel eens weten wat een DIGIdokter allemaal doet.
Dag Jimmy, bedankt dat we even konden langskomen. Hoe ben je hier terechtgekomen?
"Enkele jaren geleden stond er een vacature open waarbij ze zochten naar een DIGIdokter. Ik heb toen direct gereageerd en sindsdien zit ik hier elke twee weken enkele uurtjes in de voormiddag."
Je hebt dan waarschijnlijk wel een achtergrond als IT'er mogen we veronderstellen.
"Helemaal niet. Alleen tijdens de coronaperiode heb ik een gratis basiscursus gevolgd via de VDAB. Maar ik heb vooral veel bijgeleerd door zelf online dingen op te zoeken of door op YouTube filmpjes te bekijken van hoe andere mensen het aanpakken. Ik ben van het principe 'al doende leert men'.
Koos je louter voor het digitale aspect van deze functie?
"Ik ben sowieso graag bezig met technologie want dit is de toekomst. Daarnaast vind ik het ook wel fijn om hier met de mensen te kunnen praten. Nieuwe mensen leren kennen en hen helpen met IT-probleempjes. Wanneer er een wachtrij staat, is er natuurlijk niet veel ruimte om een lange babbel te slaan. Maar wanneer het kalm is, blijven mensen hier wel eens hangen om te praten over koetjes en kalfjes."
Zijn er vragen die vaker opduiken?
"Tijdens de coronaperiode kreeg ik wel geregeld de vraag om te helpen met de installatie van Itsme. Het is geen moeilijk systeem maar wanneer je een fout maakt bij de installatie is het een heel gedoe om dit recht te zetten. Dan moet je wel wat mailtjes sturen of bellen.
Een vraag die de laatste tijd meer opduikt is of een mail wel betrouwbaar is. Zo was er onlangs een man die een mail ontving van My Pension met de boodschap dat hij een bericht op zijn account had. In die mail stond een link om rechtstreeks naar de boodschap te gaan. Nu wist hij niet of deze link wel betrouwbaar was. Mijn advies is dan altijd hetzelfde. Ga via Google naar de website, in dit geval My Pension, log in en kijk of je hier een bericht hebt binnengekregen. Vind je er niets terug, dan weet je dat de mail in kwestie spam was.
Ik moet wel zeggen dat ik over het algemeen iedere keer andere vragen voorgeschoteld krijg. Dat maakt het ook zo boeiend. Maar stel dat er nu op één dag constant dezelfde vraag zou komen dan is het ook zo. Het enige wat telt is dat de mensen geholpen worden. Want daarvoor zit ik hier natuurlijk. "
Heb je tips voor mensen die niet zo vertrouwd zijn met technologie?
"Een tip die ik altijd meegeef is, gebruik niet hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites. Maak allemaal verschillende wachtwoorden aan. Er zijn voldoende apps om sterke wachtwoorden aan te maken en zelfs apps waar je al jouw wachtwoorden in kan opslaan. Op die manier moet je maar één sterk wachtwoord onthouden en daarmee kan je dan alle andere wachtwoorden raadplegen."
Wat is een sterk wachtwoord?
"Een sterk wachtwoord bestaat uit verschillende tekens en is een combinatie van letters, cijfers en symbolen. Het is nooit een woord en hierdoor is het moeilijker om te kraken."
Dat zullen we zeker in ons achterhoofd houden! Bedankt voor het gesprek.