Pieter-Jan helpt mensen met digitale vragen
DIGIdokters staan in voor de eerstelijnshulp aan mensen met digitale vragen. Doorgewinterde digidokter Pieter-Jan bemant verschillende DIGIpunten en krijgt vooral mensen op bezoek die bang zijn om iets fout te doen. Een tekort aan digitale vaardigheden dreigt een hele generatie Genkenaren in de toekomst parten te spelen, legt hij uit.
Welke mensen komen naar jou toe met digitale problemen?
Pieter-Jan: Vooral oudere mensen. Ze zijn bang om iets verkeerd te doen op hun smartphone of tablet. Of om het slachtoffer te worden van phishing of hacking. Dat zijn vormen van online fraude. Net door hun gebrekkige kennis vallen ze ook vaker ten prooi aan frauduleuze praktijken op internet. Jongere bezoekers zijn vooral nieuwkomers die nog niet zo goed Nederlands spreken.
Welke vragen krijg je zoal als DIGIdokter?
Pieter-Jan: Vooral de installatie van Itsme en aanpassingen aan de instellingen. Heel wat mensen worstelen bijvoorbeeld met hun scherm dat na enkele seconden uitvalt als ze hun toestel niet aanraken.
Waarom ben je zo graag DIGIdokter?
Pieter-Jan: Het geeft me enorm veel voldoening om mensen te ondersteunen. Bovendien help ik zo mee om de digitale kloof te verkleinen. De dankbaarheid van veel bezoekers waardeer ik ook heel erg. Mensen die ik eerder hielp, komen dikwijls terug met nieuwe vragen. Ze vertrouwen mij en dat voelt goed.