Evaluatie Genk-Oost

Dienst Mobiliteit evalueerde de (proef)maatregelen van het verkeersplan Genk-Oost op basis van nieuwe verkeerstellingen en feedback van bewoners. Op 19 augustus 2025 besliste het schepencollege welke maatregelen behouden, aangepast, geschrapt, toegevoegd of verder onderzocht worden.

Geschrapte maatregelen worden zo snel mogelijk uit het straatbeeld verwijderd. Bijkomende maatregelen of maatregelen die bijsturing nodig hebben, worden intern uitgewerkt en vervolgens uitgevoerd. Maatregelen die in de verkeersplannen positief geëvalueerd werden, zullen de komende jaren een definitieve inrichting krijgen, bijvoorbeeld met plantvakken.

Via de links die onderaan deze webpagina staan kan je de adviesnota van dienst Mobiliteit, de beslissingen van het schepencollege, en de uitvoeringsplannen van de aanpassingen inkijken.

Heb je vragen of opmerkingen over de evaluatie en aanpassingen? Laat het ons weten via het meldingsloket.

BEHOUDEN MAATREGELEN

01. Snelheidsremmende maatregel Ceintuurlaan (2x): op de overrijdbare middengeleiders ter hoogte van Ceintuurlaan 28 en 44 werden verkeerspalen geplaatst zodat voertuigen deze rechts moeten voorbijrijden.

02. Snelheidsremmende maatregel Jef Ulburghsstraat (2x): ter hoogte van de graspleintjes in Jef Ulburghsstraat werden wegversmallingen geplaatst.

03. Snelheidsremmende maatregel Varenlaan: een chicane met beurtelings verkeer om bestuurders die de tuinwijk (zone 30) inrijden, te doen vertragen.

04. Voorsorteerstroken Risstraat: de rijstroken naar de verkeerlichten Hoevenzavellaan werden hersteld.

08. Vrijwaren doorsteek Putmosstraat naar Onderwijslaan: voor de voetgangers-/fietsdoorsteek werd een kruis gemarkeerd om de doorgang te vrijwaren.

11. Knip Herinneringstraat (afsluiting voor autoverkeer): het weggedeelte tussen de servitudewegen die parallel aan de Stalenstraat liggen, werd geknipt.

15. Zone 30 Stalenstraat: de Stalenstraat werd bijgevoegd aan de zone 30 van de tuinwijk Waterschei-Zuid. Aan het begin van de zone werden markeringen of versmallingen geplaatst.

19. Overgang fietspad t.h.v. Verbindingslaan: de overgang van fietssuggestiestroken naar fietspaden in de Stalenstraat werd comfortabeler en logischer gemaakt.

21. Dijkstraat voorrangsweg: de Dijkstraat werd in de voorrang gelegd aan de kruispunten met Elsenhout- en Rijtstraat.

22. Zone 30 Elsenhoutstraat en Rijtstraat: de Heppenzeelstraat-Rijtstraat en Elsenhoutstraat zijn ook zone 30 geworden.

25. Optimalisatie fietsoversteekplaatsen Herenstraat: beslist op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid van het Agentschap Wegen en Verkeer. Timing uitvoering nog niet bepaald.

27. Lichtengeregelde voetgangers- en fietsoversteekplaats Boommeerstraat: beslist op de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid van het Agentschap Wegen en Verkeer. Timing uitvoering nog niet bepaald.

28. Knip Heppenzeelstraat (afsluiting voor autoverkeer): het wegsegment Heppenzeelstraat parallel aan de autosnelweg en tussen huisnummers 38 en 52 werd geknipt om deze op termijn te ontharden.

29. Snelheidsremmende maatregel Blookstraat: aan Blookstraat 21 werd een chicane met kruisend verkeer geplaatst.

30. Blookstraat voorrangsweg: de Blookstraat werd in de voorrang gelegd ten opzichte van de Heppenzeelstraat.

33. Snelheidsremmende maatregel Mispadstraat (3x): aan Mispadstraat 8, 21 en 38 werden alternerende versmallingen geplaatst.

34. Snelheidsremmende maatregel Haneveldstraat: op het kruispunt van Haneveldstraat en Hermesdijkstraat werd een rijbaan geschrapt.

35. Snelheidsremmende maatregel Haneveldstraat (3x): aan Haneveldstraat 32, 74 en 92 werden chicanes met beurtelings verkeer ingericht.

36. Snelheidsremmende maatregel Geraertsstraat (3x): aan Geraertsstraat 44 en 110 werden chicanes met beurtelings verkeer ingericht. Aan Geraertsstraat 72 werd een chicane met kruisend verkeer geplaatst.

37. Snelheidsremmende maatregel Flikbergstraat (3x): aan Flikbergstraat 15, 51 en 95 werden chicanes met kruisend verkeer ingericht.

38. Snelheidsremmende maatregel Heidriesstraat (2x): aan Heidriesstraat 54 en 100 werden chicanes met kruisend verkeer ingericht.

AANGEPASTE MAATREGELEN

20. De rugdekking aan Dijkstraat 42 wordt kleiner gemaakt.

36. De versmalling van een chicane aan Geraertsstraat 73 wordt verplaatst naar nummer 75.

38. De versmalling van een chicane aan Heidriesstraat 98 wordt verwijderd.

GESCHRAPTE MAATREGELEN

Insnoering kruispunt Putmosstraat X Kruipmosstraat.

Insnoering kruispunt Geraertsstraat X Driehoekstraat.

BIJKOMENDE MAATREGELEN

05. Risstraat in de voorrang leggen aan de Halmstraat: om de onoverzichtelijke verkeerssituatie duidelijker te maken wordt de Halmstraat met borden en markeringen uit de voorrang gehaald ten opzichte van de Risstraat.

06. Eénrichtingsverkeer op de carpoolparking met bijkomende parkeerstroken: omdat de parking tussen de school en de kerk vanaf 2026 verdwijnt, worden er twee extra parkeerstroken geplaatst aan de carpoolparking. Hiervoor wordt de weg op de carpoolparking éénrichtingsverkeer van Hoevenzavellaan naar Onderwijslaan.

09. Bijkomend parkeerverbod ter hoogte van Putmosstraat 15: in plaats van de insnoering met markeringen en paaltjes wordt er een parkeerverbod geplaatst.

10. Eénrichtingsverkeer Eeuwfeestlaan wijkinwaarts (*).

12. Snelheidsremmende maatregel Onafhankelijkheidslaan (wegversmalling) (*).

13. Eénrichtingsverkeer van Onafhankelijkheidslaan naar Bevrijdingslaan (*).

14. Knip Watergrasstraat (afsluiting voor autoverkeer) (*).

(*) Er wordt een alternatief wijkcirculatieplan gedurende drie maanden getest. Enerzijds om het sluipverkeer in het westelijk deel van de wijk (Verbindingslaan en Bevrijdingslaan) te verminderen. Anderzijds om de bereikbaarheid voor bewoners en hulpdiensten van het oostelijk deel van de wijk (Mandana) te verbeteren:

  • De Eeuwfeestlaan wordt opengezet voor éénrichtingsverkeer dat de wijk wil inrijden;
  • De Onafhankelijkheidslaan wordt opengezet voor éénrichtingsverkeer dat richting het westelijk deel van de wijk (Bevrijdingslaan) wil rijden;
  • Op het einde van de Onafhankelijkheidslaan wordt een snelheidremmende versmalling geplaatst;
  • Op het einde van de Watergrasstraat wordt een knip geplaatst, zodat sluip- en winkelverkeer niet meer door de wijk, maar via de Stalenstraat moet

Vorig jaar hield de stad een infomoment voor de bewoners van de wijk om de wijkcirculatie toe te lichten en alternatieven te bespreken.

De nieuwe proef start op 6 oktober en duurt tot eind 2025. Tijdens deze periode worden opnieuw verkeerstellingen uitgevoerd. In januari 2026 volgt de definitieve beslissing.

18. Optimalisatie in- en uitrijden parking: in functie van verkeersveiligheid en de vergroeningswerken wijzigt de verkeerscirculatie licht. Je zal de parking niet meer kunnen verlaten via de onderdoorgang. Als je de parking verlaat aan Supermarkt Erman zal je alleen rechtsaf kunnen; wie richting Emiel van Dorenlaan moet, kan keren aan de Herinneringstraat.

23. Snelheidsremmende maatregel Dijkstraat: er wordt een veilige oversteekplaats voor de Valleiroute ingericht door middel van een snelheidsremmer.

26. Verbeteren oprijzicht Haneveldstraat x André Dumontlaan: de parkeerstrook tussen Thor Park en Haneveldstraat wordt geschrapt zodat bestuurders die uit de Haneveldstraat komen beter zicht hebben op het verkeer in André Dumontlaan richting Bascule.

31. Verduidelijken einde fietspad Blookstraat: het einde van het fietspad wordt geaccentueerd met een verkeersbord en een fietssuggestiestrook.

32. Verlagen boordsteen fietspad Herenstraat voor een toegankelijke oversteek aan Mispadstraat.

39. Ontharden fietsdoorsteek naar Flikbergstraat: omdat fietsers komende van Heidriesstraat geen zicht hebben op verkeer dat uit de bocht van de Flikberkstraat komt, wordt de fietsdoorsteek weggehaald.

VERDER ONDERZOEK

07. Verkeersveilige inrichting Duinenlaan: verdere uitwerking van het concept om het aantal rijstroken in de Duinenlaan te verminderen naar 2x1 en om de kruispunten en het parkeren in de omgeving van de kerk en supermarkt veiliger te maken.

16. Proefopstelling met langsparkeren op de middenberm: verdere uitwerking van een test waarbij de parkeerplaatsen op de middenberm parallel aan de rijrichting worden geplaatst, naar aanleiding van de vele parkeergerelateerde ongevallen in Stalenstraat.

17. Optimalisatie kruispunt Dijkstraat: verdere uitwerking van haalbare kortetermijnoplossingen om het veiligheidsgevoel op het kruispunt Stalenstraat X Dijkstraat te verhogen.

24. 2x1 rijstroken tussen Onderwijslaan en Thor Park: afstemming met politie en KRC Genk om, zoals in de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid beslist werd, het aantal rijstroken op dit deel André Dumontlaan te verminderen voor een hogere verkeersveiligheid en oversteekbaarheid.

40. Circulatiemaatregelen in functie van het transformatieproject aan ’t Kapelleke en Vincentius: Verdere uitwerking van een concept waarbij de Lieve Vrouwstraat geknipt wordt, de Heidriesstraat een stukje éénrichtingsverkeer wordt, en het parkeren anders wordt georganiseerd. De buurt wordt bij de plannen betrokken om deze omgeving veiliger, aangenamer en groener aan te leggen.