Het participatietraject in cijfers
De stad hecht veel waarde aan jullie mening, dus richtten we dit burgerparticipatieproject op. Naast onze eigen voorstellen, kregen we ook tal van voorstellen vanuit de burgers binnen.
De voorstellen
- 28 voorstellen vanuit Stad Genk
- 141 nieuwe voorstellen van burgers via het online platform en de participatiemomenten
Elk voorstel werd met de nodige aandacht behandeld en getoetst aan drie peilers: verkeersveiligheid, woonkwaliteit en ruimte voor duurzamere verplaatsingen. De stad maakte op basis van de voorstellen een analysenota die in mei 2024 werd voorgelegd aan het schepencollege.
Klik hier voor de volledige analysenota en het collegebesluit.
Het uiteindelijke resultaat is een verkeersplan met 49 (proef)maatregelen:
- 8 snelheidsremmende maatregelen (asverschuivingen, chicanes, rijbaankussens, snelheidsinformatieborden, etc.);
- 3 knips (afsluiting voor autoverkeer) in kader van sluipverkeer of ontharding;
- 10 overige wijzigingen of optimalisaties aan bestaande inrichtingen (nieuwe verkeersborden, wegmarkeringen, etc.);
De proefopstellingen van hogergenoemde maatregelen worden in september en oktober van dit jaar geplaatst. Vervolgens zullen deze een halfjaar getest en uiteindelijk geëvalueerd worden.
- 11 wenselijke maatregelen die verder onderzocht dienen te worden omwille van hun complexiteit;
- 17 wenselijke maatregelen op gewestwegen die afgestemd dienen te worden met het Agentschap Wegen en Verkeer.
Overzicht van de maatregelen in Genk-Oost
Algemene kaart
Op deze kaart staan de aanpassingen aangeduid die op korte termijn een oplossing bieden voor de uitdagingen van Genk-Oost. Ook de goedgekeurde maatregelen die nog verder onderzocht moeten worden, worden weergegeven.
De aanpassingen worden per mobiliteitskamer toegelicht. Een mobiliteitskamer is een verblijfszone waarbinnen kinderen en bewoners zich veilig kunnen verplaatsen. Autoverkeer dat geen bestemming heeft in de mobiliteitskamer gebruikt de ontsluitingswegen.
(Klik op de kaart voor een grotere afbeelding)
Mobiliteitskamer Waterschei-Noord & Nieuw Texas
W1: Snelheidsremmende maatregel Varenlaan
W2: Snelheidsremmende maatregel Ceintuurlaan en/of optimalisatie van huidige snelheidsremmers
Mobiliteitskamer Waterschei-Zuid
WZ1: Filter gemotoriseerd verkeer Onafhankelijkheidslaan
WZ2: Filter gemotoriseerd verkeer Herinneringsstraat
WZ3: Aanpak parkeren omgeving Putmosstraat:
- Beveiligen doorsteek naar Onderwijslaan en kruispunten
- Verder onderzoek naar parkeerbeleid
Mobiliteitskamer Stiemerbeekvallei
S1: Dijkstraat voorrangsweg
S2: Snelheidsremmende maatregel Dijkstraat
S3: Uitbreiden zone 30 Heppenzeelstraat en Rijtstraat
Mobiliteitskamer Oud-Waterschei
OW1: Filter gemotoriseerd verkeer Heppenzeelstraat
OW2: Snelheidsremmende maatregel Flikbergstraat
OW3: Snelheidsremmende maatregel Geraertsstraat
OW4: Snelheidsremmende maatregel Haneveldstraat
OW5: Snelheidsremmende maatregel Mispadstraat
OW6: Snelheidsremmende maatregel Blookstraat
OW7: Blookstraat in de voorrang op het kruispunt met de Heppenzeelstraat
OW8: Signalisatie fietsstraat Mispadstraat
OW9: Vernieuwing wegmarkering Haneveldstraat
Mobiliteitskamer Thor park
T1: Beveiligen fietsoversteekplaats Duinenlaan t.h.v. Kerkeweg
T2: Middenberm Duinenlaan: verder onderzoek
Mobiliteitskamer Klaverblad
K1 Herinrichting kruispunt Klaverbladstraat - Oudasserstraat (op te nemen met Agentschap Wegen en Verkeer)
K2: Oplossing sluipverkeer Klaverbladstraat: verder onderzoek
Ontsluitingswegen
De mobiliteitskamers worden ontsloten via verschillende wegen, waaronder de André Dumontlaan, Wiemesmeerstraat, Weg naar As, Maaseikerbaan, Herenstraat, Onderwijslaan, Stalenstraat, Emiel Van Dorenlaan en Hoevenzavellaan. Aangezien het merendeel van deze wegen gewestwegen zijn, moeten de goedgekeurde maatregelen worden afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer.
André Dumontlaan (op te nemen met Agentschap Wegen en Verkeer)
AD1: Oversteekplaats Boommeerstraat (voorbereiding PCV-dossier in bijlage)
AD2: Oversteekplaats Herenstraat (voorbereiding PCV-dossier in bijlage)
Opheffen parkeerstrook t.h.v. apotheek
AD3: Downsizen - van 2x2 naar 2x1: verder onderzoek
AD4: Beveiligen aantakking Haneveldstraat: verder onderzoek
AD5: Snelheidsremmende maatregelen: verder onderzoek
Weg naar As
WA1: Beveiligen van brug voor zacht verkeer: verder onderzoek
Herenstraat
HS1: Een inpasbare snelheidsremmende maatregel op de Herenstraat
HS2: Brug optimaliseren voor zacht verkeer: verder onderzoek
Onderwijslaan (op te nemen met Agentschap Wegen en Verkeer)
OL1: Algemene verkeersveiligheid: snelheidsremmende maatregel - middenbermen beoordelen: verder onderzoek
OL2: Aanpassing signalisatie snelheidszones
OL3: Oversteekplaats Halmstraat: verder onderzoek
Stalenstraat
SS1: Doortrekken van de zone 30 in het noordelijke deel van de Stalenstraat met behulp van een poorteffect
SS2: Middenberm parkeren: verder onderzoek
SS3: Uitrit parking medisch centrum optimaliseren
Emiel Van Dorenlaan
WZ3*: Aanpak parkeerproblemen in de Emiel Van Dorenlaan: verder onderzoek. Deze maatregel wordt gekoppeld met het onderzoek binnen de mobiliteitskamer Waterschei-Zuid.
Hoevenzavellaan
HZ1: Voorsorteren Risstraat beter signaleren
(Middel)langetermijn:
Maatregelen die niet op korte termijn kunnen worden uitgevoerd vanwege verschillende factoren (belanghebbenden, langetermijnprojecten, enzovoort) worden verder onderzocht.
- Eenrichtingsverkeer Halmstraat: verder onderzoek
- Snelheidsremmende maatregel Herinneringstraat: onder voorbehoud in functie van resultaten voorstel 2
- Snelheidsremmende maatregel Heizeistraat: verder onderzoek
- Filters gemotoriseerd verkeer Driehoekstraat, Heidriesstraat, Haneveldstraat en Geraertsstraat: verder onderzoek (wijkcirculatie)
- Invoeren zone 30 in mobiliteitskamer: verder onderzoek
- Middenbermen afsluiten: verder onderzoek
- Optimaliseren VRI kruispunt Bascule: verder onderzoek
- Voetgangersvoorzieningen langsheen André Dumontlaan: verder onderzoek
- Afsluiten van alle aantakkingen op André Dumontlaan: verder onderzoek
- Groenonderhoud Onderwijslaan
- Lichtenregeling kruispunt Onderwijslaan x Emiel Van Dorenlaan x Hoevenzavellaan: verder onderzoek (op te nemen met Agentschap Wegen en Verkeer)
- Verder onderzoek naar schoolstraat in de Oude Driesstraat