Mogelijke maatregelen

Het doel van dit project is het veiliger maken van de woonwijken. Op deze pagina vind je een overzicht van mogelijke maatregelen die ervoor kunnen zorgen dat verkeer in jouw buurt vlotter verloopt.

Zone 30

De invoering van een zone 30 in de woonwijken is een logische en essentiële evolutie om de verkeersveiligheid en de woonkwaliteit in de wijken te verbeteren. Het is een maatregel die een brede mix aan voordelen biedt. Het wordt niet alleen veiliger, het geeft ook veel meer leefkwaliteit: minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast, minder sluipverkeer, meer gedeelde publieke ruimte en kansen voor een duurzamer verplaatsingsgedrag (modal shift!).

Het invoeren van een zone 30 past in het groter geheel van de koepel #veiliginGenk, waarbij gestuurd wordt naar een gedragsverandering in snelheid.
Eind 2021 heeft Stad Genk de intentieverklaring “Coalitie van 30” mee ondertekend. Hiermee geeft de stad een duidelijk signaal dat het de principes van een zone 30 onderschrijft, en wil samenwerken aan het groeiend bewustzijn van het belang van zone 30 (in de bebouwde kom) in heel Vlaanderen.

Filters voor gemotoriseerd verkeer

Een van de mogelijke maatregelen is een ‘filter’ of ‘knip’ voor gemotoriseerd verkeer. Dit is een soort fysieke wegafsluiting waar fietsers en voetgangers nog door kunnen, maar auto’s niet door mogen. Dit staat aangegeven met een verkeersbord.

Een knip voor gemotoriseerd verkeer heeft meerdere doelstellingen:

  1. het sluipverkeer in het betrokken gebied weren
  2. de wijkstraten ontlasten van gemotoriseerd lokaal verkeer, met kansen voor de zachte weggebruiker en het ontmoeten/spelen op straat
  3. ruimte maken voor ontharding ter promotie van meer groenbeleving en een betere waterhuishouding

Daarnaast bestaat er ook een slimme knip. Dit is een knip met waarbij een camera met automatische kentekenplaatherkenning (ANPR) geïnstalleerd is. Chauffeurs van doorgaand verkeer die de signalisatie van de ‘knip’ negeren, krijgen via dit controlesysteem een boete in de brievenbus.

Een slimme knip kan ervoor zorgen dat doorgaand verkeer de wijk gaat vermijden. Maar er zijn er ook negatieve aspecten aan verbonden:

  • Het is moeilijk realiseerbaar in straten met andere functies (bijv. scholen), waar bezoekers onterecht een retributie zouden oplopen.
  • Doelstellingen 2 en 3 worden niet ingevuld.
  • Er zijn ervaringen in andere gemeenten, waar het lokale wijkverkeer sneller rijdt sinds invoering van de slimme knip.
  • Het is een forse investering die een tijdsintensieve opvolging vraagt.
    Ontsluitingswegen waar enkel het doorgaand verkeer ontmoedigd kan worden, komen in aanmerking voor een slimme knip.

De voorgestelde afsluitingen zullen alleen ingevoerd worden als proefopstelling, met een fysieke barrière waarbij gestreefd wordt naar voorlopige ingrepen die verkeersveilig zijn, en waarvan de obstakels passend zijn in de omgeving. De afsluitingen werken als een filter waarbij enkel actieve weggebruikers nog kunnen passeren.

Mits gunstige evaluatie (na 6 maanden) kunnen deze knips kwalitatief heringericht worden. Er worden standaard streefbeelden opgemaakt met een principeschets die de nieuwe functie van de openbare ruimte duidelijk maakt: ontharding – vergroening – pad voor de zachte weggebruiker - ontmoeting

Fietsstraten

In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen mogen fietsers niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden. Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek. Eventueel kan er tevens een rode loper (slemlaag) voorzien worden.

Met het invoeren van meer fietsstraten benadrukken we dat de fietser in de wijken een belangrijkere plek op de weg krijgt. Dat is zeker op de schoolroutes belangrijk. Immers, voor fietsen geldt: jong geleerd is oud gedaan.

Fietsstraten zijn een middel om te stimuleren tot meer duurzame verplaatsingen. De locaties van de fietsstraten worden zo gekozen dat ze een verbinding vormen naar en van belangrijke fietsbestemmingen (scholen - functionele of recreatieve polen). Een fietsstraat past volledig in de doelstelling van de verkeersplannen, met name een hogere verkeersveiligheid en een verhoging van de woonkwaliteit (trager verkeer - minder geluidsoverlast - ontmoedigen sluipverkeer).

Snelheidsremmers

We willen streven naar een duurzame oplossing, aangepast aan de noden van de locatie. Snelheidsremmers moeten kwalitatief ingericht worden, en voldoen aan de normen van het passerende verkeer (bijvoorbeeld doortocht openbaar vervoer). Een snelheidsremmer kan verschillende vormen aannemen. Locatie en functie bepalen de vorm:

  • drempel
  • verkeerskussen
  • wegversmalling
  • asverschuiving
  • snelheidscamera
  • trajectcontrole

Om op korte termijn te werken aan snelheidsverlagingen kunnen we kiezen voor Berlijnse kussens. Dit zijn vierkante of rechthoekige verhogingen in het midden van een rijvak of weg. Bij herinrichting, na positieve evaluatie, kan er een duurzame oplossing komen.