Genkenaren voelen zich overwegend veilig, maar maken zich zorgen over verkeer, drugs en cybercriminaliteit

Gepubliceerd op dinsdag 9 juni 2026 9.14 u.
Genkenaren voelen zich overwegend veilig in hun stad. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2024. Verkeersveiligheid, drugsoverlast en cybercriminaliteit blijven belangrijke aandachtspunten.

In de bevraging werden 442 inwoners van Genk bevraagd over thema's als verkeersveiligheid, woninginbraak, cybercriminaliteit, drugsoverlast, de tevredenheid over de lokale politie, verzorgde buurten en andere.

Over het algemeen blijft het veiligheidsgevoel van de Genkenaar stabiel. Ongeveer 9% van de inwoners geeft aan zich vaak of altijd onveilig te voelen. Dat is een lichte stijging tegenover 2021.

De resultaten van de Veiligheidsmonitor bieden waardevolle inzichten voor het lokale veiligheidsbeleid. Op basis van de bevraging worden onder meer verdere inspanningen aanbevolen rond cybercriminaliteit, verkeersveiligheid, de aanpak rond drugsproblematiek en het versterken van sociale cohesie in buurten.