Evaluatie Kolderbos-Langerlo

In de zomer van 2024 evalueerde dienst Mobiliteit de (proef)maatregelen van het verkeersplan Kolderbos-Langerlo op basis van nieuwe verkeerstellingen en feedback van bewoners. Op 24 september 2024 besliste het schepencollege welke maatregelen behouden, aangepast, geschrapt, toegevoegd of verder onderzocht worden. Geschrapte maatregelen worden zo snel mogelijk uit het straatbeeld verwijderd. Bijkomende maatregelen of maatregelen die bijsturing nodig hebben, worden intern uitgewerkt en vervolgens uitgevoerd.

Klik hier voor de volledige evaluatienota en het collegebesluit.

(Klik op de kaart voor een grotere afbeelding)

Klik hier voor de plannen van de aangepaste of bijkomende maatregelen.

BEHOUDEN MAATREGELEN

K2. Aanpassingen Hooiweg naar aanleiding van Masterplan Kolderbos

K4. Snelheidsremmer Koerlostraat

K5. Verbod +3,5 ton “uitgezonderd plaatselijk verkeer”

K6. Afsluiting De Dries-Eggestraat

K7. Snelheidsremmer Hommelheidestraat

K9. Snelheidsremmer Priesterhaagstraat

K10. Hoppinpunt Kolderbos

De uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2025.

L2. Filter gemotoriseerd verkeer Lousbeekstraat

Deze maatregel blijft voorlopig behouden tot er een uitspraak wordt gedaan over maatregel L8.

L3. Snelheidsremmer maatregel Bethaniëstraat

L5. Snelheidsremmer Maastrichterweg

AANGEPASTE MAATREGELEN

K1. Poorteffecten met markering zone 30 op de Hooiweg, Koerlostraat, Keinkensstraat, De Dreef, Priesterhaagstraat

K3. Snelheidsremmer Hondsbos (aanpassing)

GESCHRAPTE MAATREGELEN

Snelheidsremmer Keinkestraat

Oversteekplaats kruispunt Hooiweg x Hoogstraat

Filter gemotoriseerd verkeer Koerlostraat

BIJKOMENDE MAATREGELEN

L7. Snelheidsremmer Sledderloweg. Een rijbaankussen of asverschuivingen op Sledderloweg tussen Kolderbosstraat en Koerlostraat

L8. Onthardingsproject (verder onderzoek)

We maken een plan om de straat aan te passen om de snelheid en doorstroming te beperken. Lokaal verkeer kan dan wel doorrijden.

VERDER ONDERZOEK (vanaf 2025)

K8. Oversteekplaats Hommelheidestraat (schoolomgeving)

Deze maatregel wordt samen uitgevoerd met de uitrol van het Hoppinpunt. Dienst mobiliteit onderzoekt hoe de Hommelheidestraat ter hoogte van de bushaltes op korte termijn verkeersveiliger kan worden met markeringen

L1. Filter gemotoriseerd verkeer Bosdel (verder onderzoek)

De verkeerscirculatie op en rond site Bosdel wordt op lange termijn onderzocht, wanneer het ruimtelijk plan wordt bijgestuurd.

L4. Ongelijke kruising voor de zachte weggebruiker

L6. Snelheidsremmer Kastertstraat

Deze maatregel is tot op heden nog niet uitgevoerd. Door de aankomende woonontwikkelingen staat de maatregel momenteel on hold, in afwachting van een juiste locatiebepaling.