In de zomer van 2024 evalueerde dienst Mobiliteit de (proef)maatregelen van het verkeersplan Kolderbos-Langerlo op basis van nieuwe verkeerstellingen en feedback van bewoners. Op 24 september 2024 besliste het schepencollege welke maatregelen behouden, aangepast, geschrapt, toegevoegd of verder onderzocht worden. Geschrapte maatregelen worden zo snel mogelijk uit het straatbeeld verwijderd. Bijkomende maatregelen of maatregelen die bijsturing nodig hebben, worden intern uitgewerkt en vervolgens uitgevoerd.
Klik hier voor de volledige evaluatienota en het collegebesluit.
(Klik op de kaart voor een grotere afbeelding)
Klik hier voor de plannen van de aangepaste of bijkomende maatregelen.
BEHOUDEN MAATREGELEN
K2. Aanpassingen Hooiweg naar aanleiding van Masterplan Kolderbos
K4. Snelheidsremmer Koerlostraat
K5. Verbod +3,5 ton uitgezonderd plaatselijk verkeer
K6. Afsluiting De Dries-Eggestraat
K7. Snelheidsremmer Hommelheidestraat
K9. Snelheidsremmer Priesterhaagstraat
K10. Hoppinpunt Kolderbos
De uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2025.
L2. Filter gemotoriseerd verkeer Lousbeekstraat
Deze maatregel blijft voorlopig behouden tot er een uitspraak wordt gedaan over maatregel L8.
L3. Snelheidsremmer maatregel Bethaniëstraat
L5. Snelheidsremmer Maastrichterweg
AANGEPASTE MAATREGELEN
K1. Poorteffecten met markering zone 30 op de Hooiweg, Koerlostraat, Keinkensstraat, De Dreef, Priesterhaagstraat
K3. Snelheidsremmer Hondsbos (aanpassing)
GESCHRAPTE MAATREGELEN
Snelheidsremmer Keinkestraat
Oversteekplaats kruispunt Hooiweg x Hoogstraat
Filter gemotoriseerd verkeer Koerlostraat
BIJKOMENDE MAATREGELEN
L7. Snelheidsremmer Sledderloweg. Een rijbaankussen of asverschuivingen op Sledderloweg tussen Kolderbosstraat en Koerlostraat
L8. Onthardingsproject (verder onderzoek)
We maken een plan om de straat aan te passen om de snelheid en doorstroming te beperken. Lokaal verkeer kan dan wel doorrijden.
VERDER ONDERZOEK (vanaf 2025)
K8. Oversteekplaats Hommelheidestraat (schoolomgeving)
Deze maatregel wordt samen uitgevoerd met de uitrol van het Hoppinpunt. Dienst mobiliteit onderzoekt hoe de Hommelheidestraat ter hoogte van de bushaltes op korte termijn verkeersveiliger kan worden met markeringen
L1. Filter gemotoriseerd verkeer Bosdel (verder onderzoek)
De verkeerscirculatie op en rond site Bosdel wordt op lange termijn onderzocht, wanneer het ruimtelijk plan wordt bijgestuurd.
L4. Ongelijke kruising voor de zachte weggebruiker
L6. Snelheidsremmer Kastertstraat
Deze maatregel is tot op heden nog niet uitgevoerd. Door de aankomende woonontwikkelingen staat de maatregel momenteel on hold, in afwachting van een juiste locatiebepaling.