Trajectcontroles brengen rust en veiligheid in de buurt

Gepubliceerd op vrijdag 10 oktober 2025 8 u.
Op heel wat plekken in Genk zijn er trajectcontroles ingevoerd. Buurtbewoners merken de positieve effecten meteen. De straten voelen een stuk veiliger aan en bewoners ervaren meer rust.

Rustiger wonen

Ingrid Geurden woont op de Wijerdriesstraat, vlak bij de nieuwe trajectcontrole op de Wiemesmeerstraat. De installatie is nog maar enkele maanden actief, maar toch merkt Ingrid al een groot verschil. “Het is hier veel rustiger”, glimlacht Ingrid. “We horen nog maar zelden auto’s voorbij scheuren. Daardoor kunnen we thuis veel meer ontspannen en slapen we ook beter.”

Het is hier veel rustiger - Ingrid

Een stuk veiliger

Ook in het verkeer is de verandering duidelijk merkbaar. “Vroeger gebeurden hier regelmatig
ongevallen”, betreurt Ingrid. “Hoewel het nog te vroeg is om conclusies te trekken, merk je nu al dat het veel aangenamer is om de Wiemesmeerstraat op te rijden. Auto’s razen niet meer voorbij, je ziet ze beter aankomen en kan veel rustiger de straat oversteken.” Zelfs de dieren in de buurt hebben baat bij de trajectcontrole. “Omdat we vlak bij de bossen wonen, steken er regelmatig hertjes de straat over. Nu iedereen zich beter aan de snelheid houdt, zie je de dieren veel sneller en kan je tijdig afremmen.”

Opbrengsten opnieuw geïnvesteerd

De inkomsten van de trajectcontrole op de Wiemesmeerstraat gaan rechtstreeks naar het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen. Bij andere trajectcontroles in Genk komen de opbrengsten wel bij de stad terecht. “En dat is fijn, want de stad investeert dat geld terug in verkeersveiligheid. Zo komen er extra maatregelen die onze straten veiliger maken. Dat kan ik alleen maar toejuichen”, besluit Ingrid.

Gematigde snelheid

Ook Alfons Van Looy woont dicht bij een trajectcontrole op de Bergbeemdstraat. Sinds de installatie in 2022 houden veel meer automobilisten zich aan de maximumsnelheid. “Vroeger scheurden auto’s hier voorbij aan 100 km/u”, vertelt Alfons. “Nu zijn ze verplicht om zich aan 50 km/u te houden en dat merk je duidelijk.” Alfons is zich wel bewust van de grenzen van het systeem. “Er zijn altijd hardleerse chauffeurs die het systeem weten te omzeilen, bijvoorbeeld door midden in het traject te stoppen. Een trajectcontrole is dus geen wondermiddel, maar het helpt zeker om het algemene rijgedrag te verbeteren.”

Gelukkige buurt

Voor de buurt maakt een trajectcontrole dus echt een groot verschil. Het zorgt voor veiliger verkeer, brengt meer rust in de straat en geeft een gerust gevoel wanneer kinderen buiten spelen. “En zolang je gematigd rijdt, verdient de stad er niks aan”, besluit Alfons.

Meer info